Kes Kampung Setia Jaya - Gaza Versi Malaysia? Betul Ker?

Pada tahun 1973 Tun Abdul Razak telah mecadangkan kawasan Kampung Setia Jaya, juga beberapa kawasan sekitar Setapak & Wangsa Maju diteroka dan dijadikan penempatan veteran tentera sama seperti Kg Congo di Bandar Tun Razak.

Sebab tu majoriti peneroka asal Kg Setia Jaya adalah veteran tentera. Pada tahun 1991, tanah Kampung Setia Jaya diberi kepada TARC Education Foundation.

Feb 2022, lawyer TARC hantar notis pada penduduk Kampung Setia Jaya dan mendakwa mereka menceroboh tanah persendirian. TARC meminta 7 hari untuk mereka keluar dari situ.

Ketika itu era tampuk pemerintahan kerajaan BN, PAS dan BERSATU, tapi tiada tindakan drastik untuk membantu penduduk kampung setia jaya dilakukan. Dikatakan juga, penduduk minta untuk berjumpa Menteri Wilayah yang ketika itu adalah Shahidan Kassim, dan perjumpaan tersebut dikatakan hanya sekejap sahaja dan tiada kata putus dibuat. 

Tapi hari ni PAS bersama Harakahdaily membuat live berkaitan isu : 
  • Kes Kg Setia Jaya
  • Kes Nik Elin
  • Cukai LVG

3 perkara tersebut dikatakn bermula rentetan semasa PAS dalam kerajaan dan ketika itu tiada kenyataan lanjut dibuat berikutan perihal 3 perkara tersebut. 

Benarkah Kampung Setia Jaya akan menjadi Gaza Versi Malaysia? Dengarkan video penjelasan daripada SU PMX untuk penyelesaian isu tersebut. 




Post a Comment

1 Comments

  1. Brown Corpora Cavernosa with ED says: Tu yang aku heran menteri2 dan Datok Bandar pada masa berkenaan. Buleh pulak pilih kaseh mana2 kawasan yang nak dibagi geran/lot dan mana yang tak mau dibagi. Aku yakin arwah Tun Razak tan nak bangsat2 pengkhianat ni menentang amanat dan pesanan arwah Tun, Mohon ADMIN buat posting kronologi berserta garis masa untuk generasi akan datang teliti dan insaf siapa pemimpin dan pentadbir di Lembah Kelang yang khianat dan keparat tu. (Aku pon mangsa pengusiran tanah teroka walhal kampung sebelah dapat geran. Tapi aku tak kisah sebab tapak rumah tu deme ambek buat kemudahan rakyat bukan bagi kat rohingya kemboja atau bangla)

    ReplyDelete