BAN Konsep ~ Rumah MasaDepan Impian Suami Isteri Pemalas ( 14 Gambar )

Rumah semestinya menjadi perkara yang diidamkan oleh manusia, samada kaya ataupun miskin. Tetapi yang menjadi perihal ketidakmanusiaan adalah sikap rakus golongan tycoon yang menjual rumah pada harga tinggi untuk mendapat keuntungan lebih. Lepas tu, wait bank bagitau setiap tahun harga rumah naik. Padahal tu adalah tektik bank untuk expand duit lebih besar kepada golongan kapitalisme ni. Yang cerdik bangang terpaksa juga ikut. PHD 12 gulung ker, terpaksa juga akur. Hebatnya jews.

Future Home yang aku maksudkn ni adalah lebih canggih dan lebih berkonsepkan generasi y yang lebih smartphone. menurut laporan gartner, lebih 821 juta smart devices akan di jual beli pada tahun 2012 dan melibatkan 1.2 billion keuntungan untuk tahun 2013.Ini satu peluang untuk mereka yang meminati bidang rekacipta, tetapi sgt menyedihkan kerana rakyat malaysia lebih suka belajar untuk dapatkan pointer tinggi dan kerja kerajaan. Lepas tu apa yang dibelajar semua diletak kat lubang punggong masing-masing.

Teknologi Tiny Sensors yang menggunakan sistem wireless seperti yang dinyatakan oleh GreenPeak's ZigBee RF4CE yang lebih berkonsepkan malas bangun daripada tempat duduk.
GreenWave Reality dikatakan akan menjual alat kawalan jauh untuk di adaptasi dengan iphone supaya pengguna apple dapat mengawal lampu dengan hanya menggunakan iphone. Dikatakan mereka sudah mendapat warrant pengeluaran untuk produk apple dan akan dijual di US.
Walaupun harini microsoft banyak ketinggalan dalam arus teknologi baru dan ternyata loser kepada android dan apple, tetapi mereka mempunyai misi baru dengan mencipta satu sistem kawalan barangan rumah yang menakjubkan. Semua barangan boleh dikawal menggunakan remote. Kecuali saat anda bersama isteri di katil.
mObi adalah nama yang akan diberikan oleh syarikat Bossa Nova Robotics jika gadget canggih ini berjaya dipasarkan. Gadget ini akan berfungsi sebagai personal assistant kita. Maybe in future jawatan sebagai personal assistant sudah tidak diperlukan. Pengangguran bertambah, rakyat memberontak. Pemerintah adakan perang besar-besaran, kasi bunuh itu orang.
LG dan samsung dalam perancangan mengeluarkan smart peti sejuk. Dimana anda boleh order barangan dapur secara online. Tetapi bukannya ondaspot dapat. Jangan terlalu malas.
Oven juga dirancang untuk dibuat alat kawalan jauh. Contohnya jika anda berada di Selatan Thai dan dalam menghadapi situasi perang dingin tetapi terlupa untuk memanaskan biskut yang terletak dalam oven, untuk suami di malaysia. Maka, anda boleh menggunakan internet untuk mengawalnya.
Philips juga tidak terlepas daripada pembangunan arus pencahayaan yang harmonic dan LED. Mereka juga mencipta satu gadget yang mana anda boleh mengawal pencahayaan bilik mengikut naluri kesukaan anda. Mungkin lebih flesibel jika philip menamakannya photosop LED.
Kamera litar tertutup semestinya dikenali ramai, tetapi yang ini lebih canggih dimana ia dapat anticipate jika terdapat seseorang yang ingin menceroboh rumah anda. Adakah JPJ akan menggunakan kamera ini untuk menggantikan AES dimasa akan datang. Oh My Controlled.
Pernah lihat cerita iron man. Segalanya boleh dijadikan touch screen. Atas meja, bawah meja, atas mangkuk pinggan dan segalanya. Operating system untuk sistem ini sedang dibangunkan dan jika berjaya kita bakal menempuh era iron man yang hebat.
SmartThings Projects, projek dimana integrate sesuatu yg menjadi keperluan. Contohnya jika anda menginginkan sebuah bilik tidur yang dilengkapi sistem dimana ia dapat mengesan anda telah tejaga dan memberi alert kepada sistem untuk menyediakan kopi. Rasanya gadget ini akan menjadi kegemaran isteri untuk menjadi lebih malas membuat air kepada suami dimasa akan datang.
SmartTermostats, Okey alatan ini mungkin tidak digunakan dimalaysia. Sbb suhu malaysia sentiasa panas. Tetapi mungkin boleh direka untuk menyejukkan suhu bilik. Apa yang canggihnya adalah ia berfungsi secara automatik.
Sonos, itulah nama gadget yang akan mengawal music pilihan anda didalam rumah. Mungkin alat ini boleh integrate dengan pelbagai gadget music. Ataupun rumah bersistem bluetooth. Yang canggihnya sonos akan menyediakan apps kawalan melalui smartphone anda.
Walau secanggih mana pun, perkara terakhir tetap menjadi pilihan ramai. Walaupun pelbagai alatan canggih digunakan. Amah tetap menjadi pilihan. walaupun berita penderaan bayi tersebar luas, para isteri tetap memberi pelbagai alasan. tetapi kadangkala keadaan memaksa untuk mengambil amah. Yang penting, bijaklah mengatur sistem kekeluargaan.

Info Gambar : BS

Post a Comment

3 Comments

  1. amah merentasi teknologi

    ReplyDelete
  2. Dunia makin canggih..perrgghh

    ReplyDelete
  3. haha~nice one.
    semakin hari teknologi semakin canggih.
    but teknologi tu nak sampai tahap amah..
    hmm~ entah laa~
    hee~
    minum seteguk jap kat sini~

    ReplyDelete