BAN Permata - Luahan Blogger Orylove Anak Kena Dera Di Taska Permata Harapan

Masalah semakin bertambah. Ibubapa semakin risau nak hantar anak ke tadika or taska. Walaupun tak semua taska or tadika mcm tu. Tapi yang dipersoalkan, dgn bajet juta2, apa perancangan kerajaan untuk generasi anak kecil ni. Takkan nak kena dera time kecik dgn cikgu tak bertauliah! Pengasuh Asing!

Aku tak tau cara pemilihan pengasuh ni. Dia amik dari segi akademik @ mcm mana. Dan berapa diperuntukkan bagi setiap pengasuh. Takkan sorang pengasuh nak jaga 20 kanak2. Mau biyul naik hangin kepala satu badan.

Tindakan? ke nak tunggu sampai kes bunuh mati baru nak amik tindakan. Same thing shit kes pak guard. Bila ada rakyat malaysia mati kena tembak, baru nak amik tindakan.

Dari blognya. Bacalah . ...

Aku betul-betul geram .. Mula-mula aku nak ucap tahniah dan terima kasih kepada bapa anak kecil yang sanggup menjadi Detektif Conan untuk anak sendiri sehingga VIDEO tersebar untuk pengetahuan UMUM.. 

Anak-anak aku ada pengalaman buruk dengan TASKA PERMATA HARAPAN ni.. semua salah aku.. aku sedih dan nangis kenang anak aku kena dera tapi. .aku masih cakap anak aku mengada-ngada sebab terlalu manja.. 

Aku mencari taska di sekitar kawasan tempat aku tinggal.. aku ni jenis manusia yang sempoi pasal penjagaan anak-anak. Dari kecik anak-anak aku di hantar merata-rata untuk kasi orang jaga.. di sebabkan tiada siapa yang boleh jaga mereka di sebabkan aku bekerja dan suami pun bekerja.. Aku hantar anak-anak aku di taska tersebut sebab Yuran yang agak murah.. dari semua tempat di sekitar Taman Melati,.bagi aku .. anak-anak aku akan biasa.. walaupun mereka tidak biasa.. satu lagi sebab kenapa aku hantar mereka di TASKA tersebut sebab dekat dengan sekolah anak aku yang sulung.. so tak ler.. jauh sangat VAN nak hantar  dari sekolah..

PERUBAHAN BULAN PERTAMA ANAK-ANAK

- ANAK AKU SELALU MENGADU YANG CIKGU KETUK KEPALA dia.. 
Aku malas nak percaya aku sejukkan hati aku dan anak-anak.. ala.. siapa ketuk. tak adalah.. cikgu baik.. dia terketuk jer.. nanti mama marah ok 
(time tu anak aku si SARA(3 TAHUN) dan QALESYA (1 TAHUN LEBIH) sara masih pelat dan tunggu kakak Batrisyia jer yang akan cerita apa cikgu lakukan pada adik dia.. )

- ANAK AKU MENANGIS MERONTA-RONTA TAK NAK TURUN KERETA
Tiap-tiap pagi aku dan Hubby kena kejar si SARA keliling kereta sebab dia dah turun dan lari tak nak masuk TASKA.. aku ngan HUBBY ingat SARA MENGADA-NGADA.. sebab dia anak manja dalam famili.. aku dan HUBBY angkat dan HERET dia (sedih nyer aku kenang kisah tu,..,.AKU MAK YANG BODOH.. tak percaya cakap anak.. sebab aku SEMPOI tak nak pikir masalah)

- TASKA TANYA - Puan, susu guna jenama apa?.. Saya guna DUGRO.. 
 TASKA JAWAB - Sama ngan anak saya.. esok-esok tak payah bawak dalam container sikit-sikit, kasi jer sepeket.. nanti dah habis kami kasi tau.. (AKU TAKNAK KASI LEBIH SEBAB AKU TAHU ANAK PENGASUH TASKA MINUM SUSU YANG SAMA.. KALU AKU KASI LEBIH.. ANAK AKU TAK MINUM, ANAK DIA yang telan.. TAPI.. ITU YANG TERJADI.. ANAK PENGASUH TASKA ADA 6 ORANG dalam TASKA.. semua kecik2.. ) 

Aku belajar.. sebagai ibu , nak tahu anak kita minum susu ke tidak.. kasi ikut sukatan.. nanti kita tahu ler.. berapa sukatan yang habis.. maksudnya.. berapa kali anak kita minum susu sehari.. tapi.. menakjubkan.. SUSU dan PEMPES.. tiap-tiap hari habis.. anak aku lapar kebulur time aku ambik mereka dan pempes tiap-tiap hari minta lebih .. 

PERUBAHAN BULAN KEDUA ANAK-ANAK

- SARA bukan tak nak pegi taska.. dia bangun tidur terus mengamuk-ngamuk tak nak PEGI TASKA.. dia TAK NAK KELUAR RUMAH..  (AKU MAMA YANG BODOH .. masih HERET anak keluar rumah dan ANGKAT SARA MASUK TASKA.. DAN LARI MASUK KERETA.. Biar CIKGU yang pujuk.. aku tahu anak aku tak biasa.. baru sebulan.. masuk taska.. selama ni OPAH dia yang jaga.. )

- Kakak cerita CIKGU kurung anak dalam bilik.. tak kasi tidur dengan kakak sebab SARA suka menangis.. (mama masih sangka baik.. cakap .. tak aper.. sara ada kawan lain.. nanti dia biasa dengan kawan2 dia.. )

- Anak aku QALESYA.. ada GARIS PANJANG MACAM KENA KETUK dengan PEMBARIS tajam.. MUKA dan DAHI BERGARIS MERAH.. (Pihak TASKA cakap.. ada budak buat.. AKU TAK MARAH.. AKU CAKAP.. "Ala.. budak.. kalau tak jatuh bukan budak, kalau tak berkudis bukan budak.. AKU ORLYLOVE, adalah mak yang sempoi.. MACAM BODOH.. masih tak percayakan anak.. >> AKU BUKAN TAK NAK PERCAYA ANAK, AKU TAK SUKA MANJAKAN MEREKA .. Aku nak mereka KUAT.. JATUH bangun SENDIRI, KENA KETUK.. GOSOK SENDIRI.. TERANTUK.. GOSOK SENDIRI.. pendapat aku.. kalau mereka kuat.. mereka tak akan nangis untuk perkara-perkara kecik dalam hidup mereka.. 

- BAJU BUSUK.. dengan basah2 bau HANCING.. campur dalam bag.. 

- ANAK LAPAR TAHAP GABAN..tiap2 hari aku ambik petang.. anak nampak seronok sebab dapat main luar.. tapi.. hakikatnya.. mereka nak kebebasan dari di DERA.. 

-  SARA dah mula mengigau.. tidur malam dah cakap dalam tidor ... cakap cikgu tarik rambut.. cakap sorang-sorang sampai aku naik takut..  

- Aku dan HUBBY risau pasal SARA.. dia tak boleh bercakap sangat  tapi.. dok ngadu CIKGU TARIK RAMBUT.. 

- AKU PERGI BERUBAT DARUS SALLAM.. untuk ambik air penawar.. takut sara lemah semangat sebab tak serasi dengan TASKA BARU.. Nak pulih semangat dia.. TAPI>> Aku silap.. ggggeeerrr terasa nak sepak jer cikgu taska.. macam dalam video kat atas.. JANGAN PANGGIL CIKGU ler.. Woii,.,.korang ni aku gelas.. JINNap jer.. 

PERUBAHAN BULAN KETIGA ANAK-ANAK

- Aku masih mengejar SARA dalam kereta untuk keluar kereta.. Mengheret dia untuk masuk ke dalam TASKA PUAKA ni.. sampai muntah2 kat tepi kereta (CIKGU TASKA CAKAP.." AKAK PERGI JER KERJA PANDAI LE SAYA PUJUK)

- Ada seorang bapa kepada anak-anak yang menghantar anak merekadi sana.. cakap.. " KAK KALAU ANAK TAK NAK MASUK.. BAIK TUKAR TASKA ler.. mungkin tak serasi.." - Aku balik berbincang dengan HUBBY.. (ok..kita tukar taska.. tapi.. hujung bulan nanti kita tukar.. ) 

-  FINAL KEPUTUSAN  DICAPAI.. 
Satu petang, mak aku tolong aku mengambil anak-anak dari taska..sebab aku balik lewat.. sesampai aku di rumah.. mak aku cakap.. " ANAK DEMAM PANAS, SESAK NAFAS.. SEMPUT" 

Berderau hati aku.. sebab SARA kena serangan ASMA dan aku call cikgu taska.. dan marah kenapa tak call aku yang anak aku asma.. ??? cikgu taska dengan selamber sms.. " ANAK PUAN SAKIT PETANG.. dah nak balik.. dah..dan KENAPA puan tak sediakan UBAT dalam bag dia.. sebab dari pagi tadi puan hantar dia macam tak sihat.. tapi.. kami dah letak VICKs dekat dada dia 

Petang tu SARA kena ambik NEB di HKL.. 3 kali GAS baru OK.. kalau tak sure kena tahan wad.. aku tak layan TASKA terus aku berhenti kan anak2 aku 24 JAM.. aku tak contact cikgu dan cikgu tak contact ..just SMS, tanya.. kenapa tak hantar anak.. dan aku tak balas..

Pengalaman mengajar aku dan HUBBY, 
KEPADA IBU BAPA yang menghantar anak ke TASKA.. 

NASIHAT ORLYLOVE

 - JANGAN LER INGAT ANAK YANG MANJA itu mengada-ngada kalau tak nak ke TASKA..BUKAN DIA SENGAJA NAK MENGADA dan MANJA depan orang..  

- Kalau anak dah start mengadu cikgu buat itu dan ini.. tolong ler.. check.. 
- Kalau anak dah start tak nak turun kereta sebab tak nak masuk taska.. tolong ler tanya cikgu taska.. siapa yang suka buat anak.. cadangan aku.. tanya depan-depan cikgu .."CIKGU MANA YANG BUAT ADIK.... !! sure.. anak cakap nanti.. 
- Kalau anak dah start bercalar balar.. tanya,..,
- Kalau anak LAPAR sangat..tanya apa diorang makan.. 
- Kalau anak dah mula cakap sorang-sorang...

(SEMUA DI ATAS UNTUK IBU BAPA YANG MENGHANTAR ANAK-ANAK YANG BOLEH BERCAKAP dan BERCERITA..KALAU ANAK-ANAK KECIL yang masih BAYI?.. check ler.. kesan-kesan lebam.. itu jer.. cara.. tak leh nak tolong..cara lain.. )

TASKA DURJANA ni.. DI TAMAN MELATI SETAPAK KL
KONON nyer TADIKA BERDAFTAR dengan JKM
Cikgu nyer.. ORANG KEDAH.. anak 6 orang dan MEREKA memang TIDUR di dalam TASKA.. semua anak-anak di dalam jagaan beliau.. SUAMI tinggal sama dalam TASKA.. 
pekerja.. 3 orang .. termasuk cikgu nyer.. 4 orang 

MOOD SEBAK... 
SARA, QALESYA, BATRISYIA, MAAFKAN MAMA Sebab salah anggap dengan kalian.. dan tersalah PILIH PUSAT JAGAAN untuk kalian.. MAMA kena bekerja demi keluarga  KITA, Insyaallah.. kalau ada rezeki mama, mama akan berhenti kerja dengan melakukan sesuatu.. perniagaan sambil menjaga kalian semua.. doakan mama,, ok.. IMPIAN mama memang tak nak bekerja.. mama nak besarkan anak-anak mama dengan hasil keringat mama sendiri.. 

BUKA LAH MATA WAHAI JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT... JANGANLAH SUSAHKAN PENDAFTARAN TADIKA / TASKA untuk semua PENGASUH DAN PENGUSAHA supaya mereka senang mendaftarkan TASKA DAN TADIKA mereka. Mereka dapat di pantau..oleh JKM BERIKAN MEREKA pendidikan macam mana KAK ROSMAH nak kan anak-anak PERMATA NEGARA cemerlang dan terbilang.. Jangan lah tunggu LAPORAN baru nak buat pemeriksaan..

Info Asal : OryLove
BAN Permata - Luahan Blogger Orylove Anak Kena Dera Di Taska Permata Harapan BAN Permata - Luahan Blogger Orylove Anak Kena Dera Di Taska Permata Harapan Reviewed by BANkami Blog on November 06, 2013 Rating: 5

19 comments:

  1. malasia maju 2020. rakyat jadi makin ganas. kecik2 dh kena dera. besar2 pi dera balik tukang asuh

    ReplyDelete
  2. patutnya.. TADIKA PERMATA NEGARA,, untuk semua rakyat tidak mengira tempat kerajaan atau tidak menyokong.. ramai yang menyokong kerajaan bukan dari orang2 kerajaan.. dan ramai yang menghina / memberontak ramai juga dari kakitangan kerajaan.. Harap kerajaan ambik berat pasal TASKA UNTUK RAKYAT.. di sebabkan desakkan ekonomi MALAYSIA yang RAKYAT di dahulukan.. ramai IBU perlu bekerja dan tinggalkan anak2 di bawah jagaan orang lain.. Kaedah terdekat adalah menghantar anak ke TASKA/ rumah pengasuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya kat kelantan pun ada Pusat Anak Permata Negara yang kerajan laksanakan.. Tak percaya cuba pergi semak...

      Delete
    2. Ada kat Kelantan, dah tengok website. lebih dari 5 plak tu. bagusla untuk kebaikan anak-anak kita jugak..

      Delete
  3. Mohon penulis BANKAMI untuk semak adakah sememangnya taska ini dibawah program Permata Negara seperti yang dinyatakan dengan link yang diberi sebelum membuat tuduhan..sekiranya bukan ianya merupakan satu fitnah dengan mengaitkan Program Permata Negara disitu. Saya difahamkan taksa yang terlibat bukan dibawah Program Permata Negara(JPM) mahupun Agensi yang terlibat dalam program tersebut. Taska ini dikategorikan sebagai taska swasta dan tiada kena mengena dengan Program Permata Negara. Hanya kerana menggunakan nama Permata maka ianya dikaitkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan blogger tu dh bagitau. mmg taska permata negara. nak semak apa kebendanya. ko baca tak apa yg blogger tu tulis.

      Delete
    2. oh, aku baru terperasan... aku dh edit balik... thanks gitau anon...

      Delete
    3. Tiada kaitan dengan Program Permata Negara... Itu Taska Swasta,.. jangan salah faham..

      Delete
  4. Mohon admin siasat terlebih dahulu sebelum menyiarkan sesuatu. Setiap PERMATA Negara tidak ada tulis "Taska", tetapi Pusat Anak PERMATA Negara, harap maklum.

    ReplyDelete
  5. Setahu saya tempat Program Permata Negara yang diwujudkan oleh kerajaan di beri nama Pusat Anak Permata Negara (PAPN) bukan Taska, Tadika dan apa-apa nama lain... Kesimpulan nya Taska tu adalah BUKAN di bawah Program PERMATA NEGARA... dan Taska itu adalah milik swasta...Jgn tuduh sebarangan tak pasal-pasal dapat dosa.. sempena tahun baru hijrah... Bak kata dah buku rekod baru buatlah yang terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dh betulkn yg tu. xkisahlah permata negara ke, permata kail ikan ker... yang menjadi isu sekarang child abuse. mmg permata negara and JKM kena bukak mata. Bukan lepas tangan je kat taska swasta.. kanak2 tu pun rakyat malaysia. Nak jadi pengasuh pun, why not register free dgn mana2 badan kerajaan. sebagai pengasuh. at least ada pemantauan daripada pihak kerajaan.

      Isu ni akan lebih teruk berbangkit kalau ada kes bunuh2. Pasal permata negara tu, aku dah perbetulkan.

      Delete
    2. xbaikla buat tuduhan camtu, memang la dah perbetulkan statement tu, tapi anak aku pun duk kat PERMATA di Kedah. Elok ja semua. So lain kali fikirlah dulu sebelum post apa apa. Bagi Taska yang terlibat tu, semoga kau dijatuhkan hukuman setimpal atas perlakuan biadap kepada anak-anak kecil yang tidak berdosa. Sekadar pendapat seorang ibu yang sayangkan anak.wallahualam.

      Delete
  6. Lain kali kalau nak membuat isu nk diluahkan biarlah BERFAKTA kaji dulu bro..jgn nk terus menuding jari..bende ni melibatkn byk pihak..

    ReplyDelete
  7. kena ajar anak pasang kamera curi kot ... pekerjaan paling baik bagi seorang wanita adalah duduk dirumah menurut islam ... maka , ibu harus jaga amanah Allah itu dengan tangan sendiri . walau mati hidup balik pun , tanggungjawap cari nafkah itu adalah tugas suami !

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg la tanggjwb tu tugas suami isteri. dh apa tugas kerajaan. menyediakan segalanya bagi rakyat. patut alert isu ni. bukan isu naik harga jer reti nak panaskan.

      Delete
  8. ORG CKP MGLA SENANG BINI KENA JAGA ANAK KT RUMAH.TP KALAU DH EKONOMI KELUARGA XMENGIZINKAN TERPAKSA LA KERJA.INGAT XSEDIH KE KAMI NK HANTAR ANAK KE TASKA..TP DH TERPAKSA..KAT OFIS PUN BUKAN TENANG BUAT KERJA..KERAJAAN PATUT BUAT SESUATU..INI YANG KITA NMPAK..YANG XNAMPAK TU NTAH APA YG DIBUATNYA..!! KEJAM SUNGGUH MANUSIA SEKARANG!

    ReplyDelete
  9. tadika pASTI pasling best....apa buli buat pasti ambil budak 4 tahun dan ke atas je..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.