BAN Bodoh - Finas Lulus Cerita Bodoh, Baru Perasen Ker Woi!

Aku syak menteri2 ni baru bangun dari tidor... Sedap sangat dibuai lena kot. Baru sedar cerita melayu or drama dalam TV sekarang mcm gampang. Tambah lagi dgn cerita indonesia yg tahyul bidadari kepala hotak ko. Paling yusoff haslam finas lagi, filem KL gangster. Aku heran dgn ayat apek bergabung melayu diterjemah sebagai filem kebangsaan malaysia. Konon nak tiru berfileman luar.

Cina popular dgn kungfu, thailand dgn tomoi, indonesia dgn silat magis kesatria baja pokok. Tapi sekarang dah takde. Omputeh jgn cakap la, sekarang ni dh jadi superhero kuasai dunia. Superman, Spiderman, Thorr. Tapi melayu ada jugak nak buat identiti melayu dgn cicakman. Pergambaran negara sejuk melayu. Kepala hotak hang.

Mutu sajian filem dan drama di TV menjadi tumpuan dua MP BN yang menyifatkan bahan tersebut sebagai “merepek” dan “tidak bermutu”.

Datuk Seri Azalina Othman Said (BN-Pengerang) berkata beliau memerhatikan bahawa tema filem yang diluluskan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) itu hanya berkisar kepada jenaka, cinta, hasad dengki, pembunuhan atau samseng.



"Eh, takkan itu budaya kita. Takkan Finas, (fikir) itu budaya kita. Cerita bunuh, samseng. Tak ada cerita kita, kalau kita tengok, filem Eropah (ada) yang menekankan aspek digital, menekan perjuangan.

"Contohnya, filem-filem Amerika mengisahkan pembunuhan bekas presiden John F Kennedy, Abraham Lincoln. Ini yang kita nak tengok.

"Kita nak tengok (filem) pembunuhan JWW Brich, mungkin kita nak tengok (filem) kehebatan Mat Kilau. Inilah lah kita tengok, kalau Finas nak bagi bantuan, bagilah filem macam ni. Ini bagi filem, anak kita merepek, terus merepek," katanya.

Beliau berkata membahas rang undang-undang perbekala peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Penerangan Komunikasi, dan Multimedia di parlimen lewat petang semalam.

Datuk Ahmad Jazlan Yaakub (BN-Machang) menyokong kritikan Azalina dan berkata drama yang disarkan di TV juga "tidak ada mutu langsung".

Info Asal : Malaysiakini
BAN Bodoh - Finas Lulus Cerita Bodoh, Baru Perasen Ker Woi! BAN Bodoh - Finas Lulus Cerita Bodoh, Baru Perasen Ker Woi! Reviewed by BANkami Blog on December 03, 2013 Rating: 5

4 comments:

  1. LU SEMBANG MANYAK KENCANGGGGG WOOOOO!

    ReplyDelete
  2. mmg betul. cerita melayu harini mcm taik. semua berkisar dendam. generasi baru akan jadi pendendam.

    ReplyDelete
  3. lagi cite kimak niamahai suami bangsat itu playboy... cb nia mahai buat ak bengang tul yg masih single nih ehehe2

    ReplyDelete
  4. hahah aih baru skarang finas nak tegur? dulu tak berani ker?

    ReplyDelete

Powered by Blogger.