BAN Sabotaj - Lebuhraya Duke Dan Semangat 1Malaysia India

Sabotaj kat highway mmg sesuatu yg tak dijangka and try imagine kalau katakan masa tu sorang2 and then anak dara pulak. Pakai seksi, bukan ke akan menimpa satu malapetaka dahsyat yg tak terjangka. Nak salahkan 100% pada konsesi DUKE pun tak bleh. Ni membabitkan masyarakat dan minda rakyat malaysia tu sendiri.

Kisah ni bukan kisah aku pn. Just ada terbaca dalam FB so aku share pada readers. Kot2 ada yang lalu lalang highway ni. So, pastikan tayar spare sentiasa berada dalam sihat walafiat.

Nyaris! Disabotaj di Lebuhraya DUKE.

Dalam pukul 4.30pm semalam, saya memandu melalui Lebuhraya DUKE menuju ke Wangsa Maju, setiba hampir flyover di Sentul (koordinat 3.190388,101.697827) kelihatan objek (besi) berbentuk L sepanjang hampir 1 kaki jatuh dari flyover betul-betul dihadapan saya. Saya tak sempat mengelak, objek tu terkena tayar belakang lalu tayar terus pecah.


Saya terus bagi signal ke kiri jalan dengan segera. Tanpa fikir panjang terus keluar untuk tukar ke tayar spare. Baru sahaja mahu melonggarkan nat, datang seorang penunggang motorsikal, berbangsa India menawarkan diri untuk servis tukar tayar. Dia kenalkan dirinya sebagai mekanik yang pantas membuat kerja dengan bayaran RM30. Saya tolak secara baik, tetapi tetap didesaknya. Saya meneruskan kerja menukar tayar.

Seketika kemudian, dia membuat panggilan telefon seperti meminta kenalannya datang ke tempat kejadian, dlm masa lima minit datang lagi sebuah motorsikal juga berbangsa India. Dalam bahasa tamil, mereka bercakap-cakap dan orang kedua itu terus mendesak saya. Selepas harga yang ditawarkan RM30 ditolak oleh saya, mereka terus menurunkan harga ke RM20 hinggalah terakhir RM10. Kelihatan muka mereka seperti menahan marah sebab tak bagi mereka servis. Saya tetap teruskan kerja menukar tayar secepat yang boleh.

Selepas mereka nampak kerja menukar tayar hampir selesai, mereka menunggang motorsikal masing-masing meninggalkan tempat kejadian..

Kesimpulan:
  1. Saya yakin ini merupakan gerak kerja(sabotaj) secara terancang.
  2. Secara teori, mana-mana tayar yang tekena besi sepanjang itu, pasti akan ada kecelakaan. Paling kurang tayar pecah, & paling teruk terbabas. Mereka pasti mengambil kesempatan dalam keadaan sebegitu.
  3. Kepada pemandu terutama wanita, jika keadaan ini berlaku sila berhati-hati. Jika tidak yakin dengan kemampuan diri sendiri untuk menukar tayar sendiri & rasa takut, jangan keluar kenderaan, hubungi kenalan terdekat atau peronda, dan tunggu sehingga mereka datang.
# Alhamdulillah, saya dikurniakan badan yang sihat & sedikit besar daripada mereka berdua, lagipun semua peralatan saya letak berdekatan dengan saya ketika melakukan kerja tukar tayar. Mungkin sebab itulah mereka tidak berani mengambil risiko untuk memudharatkan saya. Segala mungkin!

* Gambar sebenar keadaan tayar belakang kereta selepas kejadian itu.

Info Asal : FB

Post a Comment

6 Comments

  1. takde tembak2 atas tu kan.. malaysia masih selamat.

    ReplyDelete
  2. benda ni susah nk ckp. kdg tu kita tak jangka pun berlaku n mmg ada. aku tak tau la samada pihak berkuasa take note tak. rasanya polis pun tau this case.

    ReplyDelete
  3. Bahayanya. Dah la aku selalu guna DUKE tu

    ReplyDelete
  4. minta pihak berwajib tolong pantau dari semasa ke semasa...

    ReplyDelete
  5. ini memang keling celaka punya kerja, tak kira wanita atau lelaki macam aku ni pun kena hati-hati juga.
    Pasal (keling) ni nampak macam tu je, tapi dibalik baju (sweather) yang dipakai tersembunyi senjata tajam macam parang.(60cm) panjang.
    Aku pernah lihat sendiri, tapi "time" dia nak keluarkan ada "peronda highway" sampai tepat masanya, kalau tak dia atau aku yang "jalan"

    ReplyDelete