BAN Amazing - Perkuburan Kereta Kebal Kuwait Semasa Perang Teluk

Kalau sebut pasal kuwait, semestinya ramai yang menyatakan sebuah negara yang kaya dgn minyak. Negara yang mempunyai sistem perbankan antara terbaik dunia. And negara yang mana nilai matawangnya  lebih tinggi berbanding dollar.. Thats kuwait.. Semasa perang teluk dulu, kuwait juga terlibat sama. Nowadays kuwait dah jadi sebuah negara maju... Teori dan sejarah perang teluk ni terlalu banyak perbahasan.. Ada yang menyatakan sebab perbezaan agama, ada yang menyatakan untuk perluas empayar.. Facts, tinggal sejarah..

Selepas habis perang teluk, kuwait telah menempatkan kesemua peralatan perang di suatu tempat yang diberi nama tank graveyard.. Kat situ semua peralatan perang dilonggok bagai sampah yang bernilai seni.. Dikatakan juga, suhu kawasan tu dalam lingkungan 50 darjah celcius..


Info Asal : 1000amazingplaces

Post a Comment

5 Comments

  1. Cuai penyebab kes IC hilang meningkat

    PUTRAJAYA - Sikap cuai rakyat Malaysia antara penyebab kepada peningkatan ketara kes kehilangan kad pengenalan, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

    Katanya akhir-akhir ini apabila Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) memudahkan pelanggan dengan menyampaikan perkhidmatan yang cepat dan senang, pemegang kad pengenalan atau MyKad makin bersikap cuai.

    "Pada tahun lepas, sejumlah 681,356 kad pengenalan telah dilaporkan hilang dan pada tahun ini sehingga Februari sahaja, sejumlah 71,639 kad pengenalan dilaporkan hilang," katanya ketika berucap pada Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang JPN bagi tahun 2013, di sini semalam.

    Menurut beliau kehilangan kad pengenalan dilihat telah meningkat - pada 2010 sejumlah 397,079, 2011 (413,068), dan 2012 (429,137).

    "Sikap cuai dan tidak kisah bukan sahaja mengancamkan keselamatan individu dan negara jika dokumen pengenalan diri tersebut disalahgunakan, tetapi juga telah melibatkan perbelanjaan kos yang amat tinggi bagi kerajaan untuk membiayai pengeluaran kad ganti," katanya. - Bernama

    ReplyDelete
  2. Oh Rozana

    Tidakkah kau tahu?
    Aku di sini meringkuk, menanti bisjut & royi
    ia membawa kenangan rindu darimu

    Namun, apa yang kini kudapat?
    Hanya bisjut basi dijual oleh bangla
    Aku kehilangan bisjut, aku kehilangan bisjut yang dibawa oleh bangla
    Dan ketika ku sedar, aku telah kehilangan royi pula,
    Kini hanya tersisa bisjut & royi yang basi
    ialah rinduku...

    Oh Rozana
    Setiap hari sebelum perpisahan itu kau hadiahi bisjut & royi
    aku duduk memeluk lututku sendiri,
    memandang ke depan ke arah bisjut
    Melingkari sisa royi
    yang menempel di kakimu

    Nak bisjut?

    ReplyDelete
  3. malaysia pn ada. scorpene

    ReplyDelete