BAN Majikan - Pekerja Tidak Dibenarkan Solat, Apa Tindakan JAKIM ?

Aku tak heran kalau pekerja tu tak solat. Sebab tu atas keimanan seseorang. Kalau ko tahu tanggungjawab as muslim. Ko akan ikhtiar solat. Tapi kalau majikan buat taik, nak sekat muslim solat. Yang ni memang kena amik tindakan. So what mereka nak sekat. Tapi nak tau jugak. Apa tindakan yang boleh diambil. Berapa kali dalam sebulan jakim pergi siasat majikan macam ni. Kalau ada aduan sekalipun, apa jaminan pekerja tu takkan dibuang kerja. Bukan nak tujukan pada jakim semata-mata, majlis agama negeri pun rasanya perlu buat tinjauan dan ambil tindakan sewajarnya dalam kes mcm ni. Sepatutnya ada la apps dari majlis agama untuk muslim buat aduan dengan lebih cepat. Bukannya asyik nak serbu pusat maksiat dan buat operasi pecah pintu cari orang berasmara jer. So cadangan aku, better pihak jakim atau majlis agama tempatan buat satu cara mudah pelaporan untuk diambil tindakan. Kalau tengok kat hubungi kami pun. Sadis. semua meluru pada webmaster. Biarla directly pada pegawai yang bertugas mengikut bahagian.

Kuala Lumpur: Seorang bekas pekerja gunting rambut warga India mendakwa dinafikan haknya sebagai seorang beragama Islam untuk mengerjakan solat sejak dua tahun lalu.
Erfan Umar, 27, mendakwa dia serta 14 lagi rakan sekerjanya tidak dibenarkan melakukan tanggungjawab itu oleh majikannya sepanjang bekerja di kedai gunting rambut di Subang Jaya.
Menurutnya, dia bekerja selama 14 jam setiap hari mulai jam 9 pagi sehingga jam 11 malam sejak 2013 dan hanya diberikan waktu rehat selama 30 minit untuk makan tengah hari.

“Semua waktu yang diwajibkan bersolat majikan tidak benarkan, malah solat Jumaat juga dia tidak benarkan saya keluar dari kedai.
“Selama saya bekerja di negara ini, saya hanya berpeluang menunaikan solat sunat Aidilfitri saja pada tahun lalu,” katanya ditemui di luar pekarangan Istana Negara, di sini, semalam.

(Hmetro)

BAN Majikan - Pekerja Tidak Dibenarkan Solat, Apa Tindakan JAKIM ? BAN Majikan - Pekerja Tidak Dibenarkan Solat, Apa Tindakan JAKIM ? Reviewed by BANkami Blog on April 08, 2015 Rating: 5

7 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. katanya negara Islam...

    ReplyDelete
  3. Negara islam, tapi penguatkuasa kena ikut telunjuk. batu kote kena pegang. statement nk keluarkan berkenaan islam kena tapis. nak sebarkan islam hanya secara rohani jasmani. padahal islam lebih luas dari tu.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.