Tukar Semua Cikgu Yang Bergaduh Di SJKC Pai Chee

Nak mengajar untuk lahirkan masyarakat bijak pandai atau nak tunjuk hero dengan gaji dibayar kerajaan. More better kementerian pendidikan ambil tindakan tegas dengan menukar kesemua cikgu yang terlibat dalam pergaduhan tersebut. Terutama sekali guru besar, cikgu disiplin dan PK HEM. Ni menunjukkan guru besar tidak mampu untuk mengawal keadaan dan tidak layak menjadi seorang ketua!

Dari dulu lagi aku tidak bersetuju dengan sekolah jenis kebangsaan. Yang membezakan bangsa dan akan melahirkan masyarakat yang terlalu nasionalis! Sekarang perkara tersebut dah terjadi. Why not mahsuhkan saja sekolah jenis kebangsaan dan ajarkan bahasa tamil dan mandarin kepada seluruh rakyat malaysia!

Satu sekolah cina hanya mempunyai 4 guru melayu! Kenapa kementerian pendidikan Rasis!?*$^%!!

Aku harap blog kementerian pendidikan jawab isu ni!


Seorang guru wanita membuat laporan polis semalam berikutan keselamatan dirinya serta beberapa lagi guru lain berasa terancam.

Salina Daud, 50, mendakwa dia telah diserang oleh seorang bapa kepada muridnya di SJKC Pai Chee pada jam 12.20 tengah hari.

Difahamkan, murid terbabit, Ng See How, telah memaki beliau pada 5 Januari yang lalu dalam bahasa mandarin tanpa sebarang sebab semasa sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan.

Bapa murid terbabit, Ng Lee Ze, bagaimanapun datang menyerang mangsa dengan membaling buku-buku dan alatan mengajar milik mangsa di bilik guru sambil disaksikan oleh beberapa orang guru sebelum bertindak menarik dan menenangkannya.

Mangsa membuat aduan mengenai perkara itu pada guru kelas tetapi sehingga jam satu tengah hari, tiada sesiapa pun yang datang berbincang dengannya mengenai kejadian itu.

Ekoran itu, mangsa membuat laporan polis mengenai kejadian itu serta tidak berpuas hati pihak sekolah juga tidak melindunginya sebagai salah seorang guru sekolah tersebut.

Dalam laporan yang sama, mangsa juga mendedahkan Guru Besar, Cikgu Ang Swee Hoon juga pernah menghalaunya dan dua lagi guru yang lain iaitu Cikgu Syuhahad dan Cikgu Zuraida bahawa masyarakat Cina Pai Chee tidak mahu guru-guru Melayu (iaitu kami) mengajar di SJKC Pai Chee pada 19 November 2015.

"Guru Besar juga telah menemui PPD dan meminta agar kami dikeluarkan dari SJKC Pai Chee atas sebab guru-guru Melayu tidak pandai mengajar dan tidak memberikan kerjasama kepada pihak sekolah," katanya.

Mangsa menegaskan bahawa laporan itu dibuat kerana merasakan dirinya dan dua orang guru Melayu berasa tidak lagi selamat berada di sekolah berkenaan.

Dalam surat rasmi yang dihantar kepada Pegawai Pelajaran Daerah Mersing pula mendedahkan lebih terperinci.

Selain dari dipaksa keluar dari sekolah itu, guru-guru yang terlibat juga pernah dimarahi dan dimalukan di hadapan murid tahun enam ketika berada di dalam dewan.

"Maruah kami terjatuh apabila Guru Besar memalukan dan memarahi kami di depan murid-murid tahun 6 yang kami tidak membuat kerja yang diamanahkan.

"Salah seorang daripada kami juga tidak dibenarkan mendapatkan rawatan di hospital atas alasan 'Belum mahu mati lagi' sedangkan ada guru-guru yang lain mendapatkan khidmat rawatan setiap minggu.

"Cuti sakit dan cuti rehat khas bagi guru-guru dan kakitangan Melayu juga dipertikaikan. Ada sesetengah guru-guru Cina menghebahkan kepada murid-murid bahawa guru-guru Melayu menyusahkan pihak sekolah," dedahnya antara 17 perkara yang dibangkitkan dalam surat rasmi tersebut.

(HypeMedia)
Tukar Semua Cikgu Yang Bergaduh Di SJKC Pai Chee Tukar Semua Cikgu Yang Bergaduh Di SJKC Pai Chee Reviewed by BANkami Blog on January 14, 2016 Rating: 5

13 comments:

  1. Hantar ke pedalaman! Biar apek tu rasa skit!! BANGANG!!

    ReplyDelete
  2. Cikgu kat sekolah tu dh panas punggoq. nanti semua kena hantar kapit. baru rasa!

    ReplyDelete
  3. lepas ni serap je sekolah jenis kebangsaan ke sekolah kebangsaan...perbe zaan pun setakat bahasa ibunda... ajar la bahasa tamil atau cina disekolah kebangsaan... kata satu malaysia..

    ReplyDelete
  4. mana boleh..nanti kita di kata kan menghasut..zalim rasis dan pentingkan bumiputra..Kamu semua nak kena tahan dgn akta soosma ke poca ha??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahan kepala hotak ko. Tu idea. bukan menghasut.

      Delete
  5. lebih kurang je kalau kerja di sykt majoriti staf bukan melayu... mcm mana rajin pun kau tetap dilabel pemalas dan dianggap x layak naik gaji atau dpt bonus...

    ReplyDelete
  6. ini masalah yg beres 50 tahun dulu jika UMNO ada maruah, tapi kerana UMNO parti yg dipimpin oleh pemimpin pokai maka ini jadinya. KEnapa dibenarkan wujud sekolah Cina jika mereka ingin tinggal di Malaysia.? Kenapa menteri pelajaran atau pendidikan tidak menghapuskan sekolah Cina atau tamil? Banyak masalah yg disebabkan bahasa akan selesai jika menteri tegas dan bijak, malangnya disaat ada kuasa Melayu tak guna kuasa...hapraklah pemimpin Melayu Malaysia.....tengok di Indonesia semua cakap Indonesia....

    ReplyDelete
  7. tak pernah wujud dalam manamana negara pribumi dihina melainkan negara yg diperintah oleh bani UMNO.....betapa UMNO bercakap tentang ketuanan Melayu sedang UMNO adalah hamba abdi Cina....

    ReplyDelete
  8. Sekolah jenis kebangsaan adalah antara punca kewujudan fahaman perkauman yg menebal di malaysia. Sekolah jenis ni mesti dihapuskan dgn segera bagi membendung pengaruh rasisme dan komunisme di malaysia

    ReplyDelete
  9. Babi2 ni patut di halau ja dr bumi ni. Najis..bawa penyakit..pengotor

    ReplyDelete
  10. kat indon, thai malah singapore takde pun sekolah jenis keb. nih...ok je....

    ReplyDelete
  11. Kalau sebelum ni ada kes melibatkan pengetua melayu,terus digantung tugas dan siap dapat liputan TV3 lagi. Tapi ini Pengetua Cina, sori la, tak ada siapa yang akan pedulikan guru2 melayu ni.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.