9 Gambar Sadis Kem Pelarian Rohigya Islam Terbakar

Nasib rohigya di bumi myanmar yang tidak berkesudahan. Dalam minggu ni ada berita tersebar Kem Pelarian Rohigya yang membabitkan kira-kira 2000 pelarian rohigya yang ditempatkan sendiri oleh kerajaan myanmar hangus terbakar. Merujuk pada maklumat tidak sahih daripada united nation hanya 14 yang tercedera. Kebakaran sadis ini juga telah meruntuhkan 44 rumah panjang yang membabitkan 440 keluarga terlibat. Mereka dikatakan menumpang di kem yang tidak terbakar dan tiada tindakan susulan daripada kerajaan myanmar.

Kita boleh tengok berduyun kapal pelayaran ke palestin, bertaburan NGO meminta derma untuk palestin. Aku tak nafi memang ada tekanan daripada OIC, persoalannya kenapa tidak ada tekanan daripada ASEAN itu sendiri untuk meminta kerajaan myanmar menyediakan tanah khusus dan jaminan perlindungan kepada minoriti rohigya. Aku harap ASEAN dapat memberi tekanan lebih kuat kepada myanmar supaya kerajaan baru myanmar memberi jaminan sepenuhnya terhadap minority islam rohigya.

(AlJazeera)

Post a Comment

5 Comments

  1. Daripada duk TAJA BOLA puluh2 juta. Baik bantu rohigya buat banglo ke, semi D ker. Bina pondok pengajian ker. Lagi bagus! export rakyat malaysia yang takder kerja jadi sukarela mengajar kat sana.

    ReplyDelete
  2. Ape lagi tokey kosmetik malaysia. Time ni la nak tunjuk kat dunia. Malaysia ramai jutawan hebat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau depa bg pun, xkn nk habaq kt HANG!

      Delete
  3. Kalau bagi takkan melarat begitu orang kat sana bro
    Yang ye nye taja kesana tak ada nama tak dapat gelaran choehh

    ReplyDelete
  4. Bila umat islam hanya membantu dan menaja demi nama

    ReplyDelete