Majlis Peguam Malaysia Persoal Tindakan Tangkapan Najib


Majlis Peguam Malaysia melahirkan rasa terkejut dengan tindakan Task Force 1MDB mengenai tangkapan dilakukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak semalam.

Presidennya George Varughese berkata, tangkapan dilakukan pegawai SPRM di kediaman Najib itu yang dipercayai berkaitan skandal SRC International Sdn Bhd dan akan didakwa hari ini di mahkamah Kuala Lumpur tidak mematuhi undang-undang.

“Pasukan Petugas ini tidak mempunyai kedudukan undang-undang untuk menahan Datuk Seri Najib Razak. Mana-mana tangkapan hanya boleh dilaksanakan sama ada oleh SPRM atau polis.
“Pasukan Petugas juga tidak berada dalam kedudukan untuk memutuskan sama ada Datuk Seri Najib akan dikenakan dan / atau apabila dia akan dikenakan,” 

Oleh itu Varughese mempersoalkan adakah Task Force 1MDB itu memberi kuasa secara undang-undang untuk memerintahkan penangkapan Najib dan adakah pasukan itu diberikan kuasa secara tidak sah untuk menahan bekas presiden Umno itu.

Semalam Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan itu, ditahan di kediamannya pada jam 2.35 petang.

Hari ini jam 8.30 pagi beliau akan didakwa di Mahkamah Kuala Lumpur.

Task Force 1MDB yang ditubuhkan pada Mei lalu oleh kerajaan Pakatan Harapan  dianggotai empat jawatankuasa yang dianggotai oleh Tan Sri Abdul Ghani Patail, Tan Sri Abu Kassim Mohamed,  Datuk Seri  Mohd Shukri Abdull dan Datuk Abdul Hamid Bador.

Sumber : MD

Post a Comment

0 Comments