Selagi Mat Bugis Terhegeh-Hegeh, Umno Lebih Kurang Parti Tupperware


Dilihat sekali lagi menongkah arus perdana dalam partinya Khairy Jamaluddin Abu Bakar - dan kali ini disertai Datuk Seri Anifah Aman - tetap mendapat pujian atas keberanian mereka kekal dalam sidang Dewan Rakyat semalam.

Kata bekas pengarang kumpulan New Straits Times (NST) Mustapha Kamil Mohd Janor kedua-dua bekas menteri BN itu tidak perlu mengendahkan kemarahan yang ditujukan kepada mereka.

Malah katanya dia sendiri faham Khairy dan Anifah memang tidak senang dengan bekas presiden mereka, Datuk Seri Najib Razak.

Mustapha Kamil mendakwa ketika dia masih bertugas di NST, Anifah pernah merungut kerana sukar menjawab isu 1MDB apabila isu itu ditanyakan orang ramai.

Justeru Mustapha Kamil menasihati Khairy supaya tidak gentar atau mengendur daripada sikap yang diambilnya sekarang.

"Lu jangan peduli Mr Keri. Dia sapa nak warning-warning lu? Zahid presiden pun tak cakap banyak... Mat Bugis lak nak tambah-tambah kuah," katanya merujuk kepada dua tokoh kanan dalam Umno ketika ini, iaitu presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, serta Najib sendiri.

Untuk rekod Ahmad Zahid dilantik majoriti bahagian Umno di seluruh negara mengetuai parti terbabit dalam pemilihan akhir bulan lalu.


Tergeheh-hegeh

Najib pula sudah meletakkan semua jawatannya dalam parti di peringkat pusat, namun masih kekal sebagai ketua Umno Pekan, serta penyandang kerusi parlimen itu.

Semalam semua anggota parlimen (MP) BN - disertai PAS juga - meninggalkan Dewan Rakyat kerana membantah pelantikan Datuk Mohamad Ariff Md Yusof sebagai speaker.

Mereka menegaskan langkah itu bukan bermakna mereka tidak bersetuju Mohamad Ariff dilantik sebaliknya cara proses itu dijalankan.

Bagaimanapun Khairy dan Anifah kekal di tempat masing-masing. Khairy kemudian menjelaskan langkah meninggalkan sidang bukanlah cara yang betul untuk menyatakan bantahan.

Anifah pula berkata beliau berpendapat bantahan sudah disuarakan namun tidak perlu untuk MP meninggalkan tempat masing-masing.

Najib - yang sebelum ini pernah mengisyaratkan dirinya sebagai pendekar Bugis - dilaporkan meminta Khairy serta Anifah membuat penjelasan mengenai tindakan mereka enggan keluar dari dewan bersama-sama.

Kata Mustapha Kamil, Khairy dan Anifah tidak perlu bimbang dan jika keadaan memerlukan mereka boleh meninggalkan Umnno.

"Sebab selagi Mat Bugis tu ada terhegeh-hegeh kat situ, parti tu lebih kurang parti Tupperware je," katanya bersahaja.

Parti Tupperware merujuk kepada amalan sesetengah orang - terutama wanita - berkumpul beramai-ramai untuk urusan jual beli barangan dengan label Tupperware.

Sumber : MK

Post a Comment

1 Comments

  1. sebenarnya siapa presiden umno. zahid ke najib... pandai pulak dia suh KJ bagi jawapan..

    ReplyDelete