Jika Azmin Kalah, Apakah Akan Beralih Kepada Bersatu? Bagaimana Jika Rafizi Kalah..


Siapa akan menang dalam pertandingan antara Azmin Ali dengan Rafizi Ramli?

Ini adalah soalan yang paling banyak ditanyakan di mana-mana apabila memperkatakan tentang pertandingan jawatan timbalan presiden yang bakal berlaku dalam PKR yang pengundiannya akan berlangsung bulan depan.

Sesetengah pihak merasakan Azmin akan menang dalam persaingan tersebut berdasarkan kedudukannya dalam kerajaan serta rekod cemerlangnua sebagai Menteri Besar Selangor sebelum ini.

Meskipun Azmin dilihat belum berkempen sebagaimana kem

Rafizi yang diketahui sudah bergerak ke beberapa negeri dan mencetuskan kontroversi, mereka percaya Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu ada kelebihan dalam mengekalkan jawatannya.

Sesetengah pihak yang lain pula penuh yakin Rafizi mampu membuat kejutan dan menumbangkan Azmin kali ini.

Pihak yang menyebelahi Rafizi ini meluahkan keyakinan itu berdasarkan bakat menonjol yang diperlihatkan Rafizi selama ini, selain percaya bekas Ahli Parlimen Pandan itu memang merupakan pilihan Anwar Ibrahim yang sudah pun menang tanpa bertanding sebagai Presiden PKR.

Kata mereka, Rafizi tidak akan bertanding menentang Azmin jika tidak mendapat sokongan penuh daripada Anwar.

Anwar pula, kata mereka, tidak mungkin akan membiarkan Rafizi yang bertanding dengan kebebasan menggunakan isu berkaitan dirinya sebagai bakal Perdana Menteri yang dikatakan mungkin dihalang menuju jawatan itu oleh Azmin, berakhir dengan kekalahan begitu saja.

Lebih-lebih lagi, selain Nurul Izzah iaitu anak Anwar sendiri berada dalam kem Rafizi dan Saifuddin Nasution selaku Setiausaha Agung PKR pula begitu kuat berkempen dengan menjual nama Anwar sebagai mahukan orang seperti Rafizi sebagai pemimpin nombor dua dalam parti itu, jika Azmin terus menang ia tentu saja sesuatu yang akan memalukan nama Anwar akhirnya.

Untuk itu, tambah mereka, walaupun Anwar dilihat berkecuali dan pernah mengatakan kedua-dua calon itu adalah daripada penyokong kuatnya, beliau dikatakan pasti akan berusaha untuk memastikan kemenangan kepada Rafizi berbanding benar-benar tidak memihak kepada sesiapa yang akhirnya akan menyebabkan Azmin dapat mengekalkan jawatannya.

Anwar yang sedang dalam pendakian untuk kali kedua menuju jawatan Perdana Menteri juga dikatakan tentu lebih mahu laluannya menjadi lancar atau tidak terganggu, apa lagi menyesal jika akhirnya nanti terbukti bahawa Azmin benar-benar merupakan penghalangnya kepada jawatan Perdana Menteri itu.

Isu Anwar sebagai bakal pengganti Tun Mahathir yang digunakan dengan meluas oleh kem Rafizi diyakini banyak pihak akan berjaya mempengaruhi ahli-ahli PKR untuk memihak kepada bekas Ahli Parlimen Pandan kerana mereka memang sudah sekian lama mahukan Anwar berjaya memegang jawatan tersebut dalam perjuangan kariernya.

Jika itu yang lebih mungkin akan berlaku dan berterusan dalam hari-hari seterusnya, ternampak bahawa peluang Rafizi kelihatan lebih cerah berbanding Azmin.

Maka, apa akan jadi kepada Azmin jika beliau kecundang kepada Rafizi?

Adakah Azmin akan terus kekal berada dalam kabinet sebagai menteri atau PKR akan mencadangkan namanya digugurkan berikutan kedudukannya bukan lagi dalam hireaki parti serta untuk memastikan laluan Anwar tidak terhalang lagi?

Atau mungkinkah, dengan kekalahan itu akan membuka laluan untuk Azmin menyertai Bersatu?

Tulisan : Shahbudin

Post a Comment

2 Comments

  1. Banyak sgt spekulasi. hahahaha

    ReplyDelete
  2. kalau rafizi kalah dia pergi parti amanah jela..

    ReplyDelete