Kempen "Komunikasi Litigasi" Untuk Jho Low Libatkan Lebih $1.1Juta USD


Pasukan peguam yang mewakili Jho Low dilaporkan menghabiskan lebih AS$1.1 million (RM4.6 juta berdasar tukaran semasa)  sepanjang tujuh bulan lalu untuk memperbaiki imejnya, susulan skandal 1MDB.

Menurut New York Times, perkhidmatan itu termasuk respons perhubungan awam ketika krisis selama 24 jam, usaha untuk mempengaruhi keputusan carian internet, dan laman sesawang yang memuatkan laporan antarabangsa dan dokumen perundangan berkenaan sisi pandangnya dalam skandal itu.

Kempen 'komunikasi litigasi' dilaporkan dijalankan untuk Jho Low oleh dua firma guaman Amerika Syarikat ternama, iaitu Kobre & Kim dan Schillings International.

Perincian ini dijelaskan dalam pemfailan oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ), mengikut Akta Pendaftaran Agen Asing (Fara).

"Kerja perundangan untuk pelanggan luar negara dikecualikan daripada syarat akta itu, tetapi pemerhatian susulan siasatan terhadap campur tangan Rusia dalam pilihan raya presiden 2016 membuatkan mereka yang mewakili Jho Low mendedahkan kerja mereka di bawah akta itu. 
"Pemilik salah satu firma perhubungan awam yang digunakan peguam Jho Low, James Haggerty, berkata dalam satu dokumen bahawa beliau percaya seluruh kerjanya termasuk dalam pengecualian litigasi Fara. 
"Tetapi Haggerty yang juga seorang peguam berkata beliau tetap membuat pendaftaran, memandangkan kekaburan dalam undang-undang dan pentafsiran yang berbeza," katanya.

Dua minggu lalu, Low didakwa tanpa kehadiran (in absentia) kerana berkonspirasi untuk melakukan pengubahan wang haram berbilion dolar daripada dana kekayaan Malaysia dan berkomplot untuk melanggar Akta Amalan Rasuah Asing (FCPA).

Turut didakwa adalah bekas pegawai Goldman Sachs Tim Leissner dan Roger Ng.

Low kemudian berkata beliau tidak bersalah kerana antaranya tiada jawatan rasmi dalam 1MDB, atau dengan kerajaan Malaysia.

"Low tiada kedudukan rasmi dalam 1MDB, atau pernah diambil kerja oleh Goldman Sachs, kerajaan Malaysia atau Abu Dabhi," kata peguamnya awal bulan ini.

New York Times juga melaporkan dokumen mahkamah itu mengandungi butiran bayaran yang dibuat oleh Kobre & Kim dan Schillings International kepada tiga firma perhubungan awam dan sebuah firma carian digital.

Peguam berkata wang itu bukannya terus daripada Jho Low, tetapi tidak mendedahkan secara spesifik sumbernya.

Malaysiakini

Post a Comment

0 Comments