Syiah Difatwa Sesat, Garis Panduan Apa Lagi?

Cadangan untuk menetapkan satu garis panduan berkaitan perbezaan hukum antara individu menganut Syiah dan mereka mempromosikan fahaman itu tidak praktikal.

Malah, cadangan itu bertentangan dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan (MFK) berkaitan ajaran terbabit.


Komen Dr Syauqi Othman

Pendakwah bebas, Dr Mohd Sukki Othman (Dr Syauqi Othman) melihat cadangan itu sebagai tidak boleh dilaksanakan kerana ajaran berkenaan sudah diputuskan sesat dan tidak boleh diamalkan.

Tidak boleh...mana boleh kita mengikut ajaran sesat. Cadangan untuk menetapkan satu garis panduan berkaitan perbezaan hukum antara individu mengikut ajaran Syiah dan mereka yang mempromosikan fahaman itu tidak praktikal.
Kita dalam hal berkaitan beragama perlu menghormati MFK sebagai badan dipilih menyelesaikan isu dan kekeliruan ummah.

Beliau turut mengingatkan semua supaya sentiasa menghormati MFK dan mengikut apa juga keputusan yang sudah dibuat tanpa mempersoalkannya.


Komen Prof Emeritus Datuk Zakaria Stapa

Sementara itu, Penyandang Kursi Sheikh Abdullah Fahim, Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Emeritus Datuk Zakaria Stapa berkata, fatwa sudah menetapkan ajaran itu sesat dan tidak sesuai untuk diamalkan di negara ini.

Oleh itu, ajaran berkenaan tidak boleh diamalkan dan mereka yang masih berpegang kepada ajaran ini perlu bertaubat.
Bagaimana kita mahu menetapkan satu garis panduan untuk perbezaan hukuman sedangkan keputusan MFK sudah jelas meletakkan Syiah adalah sesat.
Apa dicadangkan dilihat sangat tidak praktikal dan seharusnya penganut ajaran berkenaan menghormati fatwa yang diputuskan.


Cadangan Garis Panduan Syiah

Awal minggu lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof mencadangkan satu garis panduan perlu diwujudkan bagi membezakan antara penganut Syiah dan individu yang mempromosikan fahaman terbabit.

Menerusi laporan itu, Mujahid berkata, biarpun ajaran itu sudah difatwakan sebagai haram, garis panduan itu perlu bagi membezakan hukuman atau tindakan terhadap mereka yang hanya menganut dan individu yang bertanggungjawab mempromosikannya.

Zakaria berkata, semua pihak perlu memahami bahawa Syiah bukan agama lain, ia adalah satu aliran yang difatwakan sesat dan ia berbeza dengan agama lain.

Perlembagaan membenarkan agama lain diamalkan secara aman dan tidak boleh disebarkan, namun Syiah tidak begitu kerana ia satu ajaran sesat dan bukan agama lain yang diperuntukkan dalam Perlembagaan.

Harian Metro

Post a Comment

1 Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete