Pilihanraya PBT - [Sadis] MP DAP Cuba Cucuk PAS & UMNO

Ahli Parlimen DAP, Ong Kian Ming menggesa PAS dan Umno menyokong pilihan raya kerajaan tempatan (PBT), mengatakan kedua-dua parti yang berasaskan Melayu itu mendapat manfaat daripada usaha menghidupkan semula pilihan raya itu.

Ong, yang juga timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri, menolak tanggapan bahawa pilihan raya PBT akan membawa kepada persengketaan kaum, mengatakan tiada sokongan seperti itu dalam angka demografi terkini negara.

Merujuk kenyataan 2015 berhubung isu itu, beliau berkata data banci 2010 menunjukkan penduduk Melayu di Kuala Lumpur mengatasi jumlah orang Cina pada 45.9% hingga 43.2%.

Daripada 3 dewan bandar raya, 9 majlis perbandaran dan 37 majlis daerah di negara ini, hanya 6 penduduk di mana orang Cina mengatasi orang Melayu iaitu Ipoh, Kuching Selatan, Johor Bahru Tengah, Pulau Pinang, Sibu dan Subang Jaya.

Dalam erti kata lain, 88% daripada kawasan bandar besar ini mempunyai pluraliti dan dalam kebanyakan kes, majoritinya penduduk Melayu.
Malah di kawasan seperti Petaling Jaya, penduduk Melayu (46.2%) mengatasi jumlah penduduk Cina (39.6%)

Walaupun dia tidak mempunyai statistik populasi terkini, beliau berkata projek penduduk terbaru 2017 menunjukkan penduduk Bumiputera di wilayah persekutuan kini berada pada 47% berbanding 42% Cina dan 10% India.

Di Pulau Pinang, katanya, 46% penduduk terdiri daripada Bumiputera berbanding 44% Cina dan 10% India.

Penerima manfaat terbesar pilihan raya dalam konteks ini sebenarnya untuk Umno, diikuti oleh PAS.

Menyedari Umno kehilangan kuasa di 8 negeri selepas pilihan raya umum 9 Mei, beliau berkata ahli parlimen dan dewannya tidak lagi mempunyai akses rasmi kepada kerajaan tempatan di negeri terbabit.

Mengadakan pilihan raya tempatan membolehkan Umno dan PAS mewakilkan perwakilan di peringkat kerajaan tempatan dan memberikan mereka akses yang lebih baik kepada jawatan dan dasar kerajaan tempatan.

Beliau mengalu-alukan laporan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin akan mengkaji model berbeza untuk pilihan raya PBT yang lebih sesuai untuk konteks Malaysia.

Sekiranya Umno dan PAS serius dalam memperkukuhkan demokrasi, beliau berkata, ini adalah masa terbaik kerana ada pihak akan menyokong pengembalian pilihan raya PBT.

Pada Isnin, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tidak ada rancangan untuk membangkitkan pilihan raya PBT, menyatakan kebimbangan mengenai persengketaan kaum akibat perbezaan kemungkinan antara demografi bandar dan luar bandar.

Beliau berkata pilihan raya PBT mungkin menghasilkan “keputusan yang salah” yang boleh menyebabkan konflik.

FMT

Post a Comment

0 Comments