TikTok Itu Magnet Kepada Paedophiles



Tiktok yang berasal daripada china sangat popular pada hari ini dan dikatakan telah melepasi populariti snapchat. Tiktok memang menarik untuk ditonton walaupun setiap video hanya berdurasi telah lebih daripada 1 minit. Dengan pelbagai gaya dipertontonkan ia telah berjaya menarik netizen menjadi penari, pereka video dan pereka imiginasi.

Kalau bercakap pasal data security, telah banyak syarikat besar mempergunakan data kita semua untuk dijual di pasaran gelap. Tapi itu adalah realiti yang sukar dielak dizaman cyber.

Pakar cyber safety australia telah meletakkan tiktok adalah satu medan penarik bagi golongan paedofilia. Ini kerana had umur untuk membuka akaun tiktok adalah 13tahun dan setiap video hanya diprivasikan oleh individu itu sahaja dan boleh dikongsikan kepada sesiapa saja jika dibenarkan.

Pihak security meminta kerajaan australia supaya kerajaan mereka menilai kembali had umur untuk didaftarkan tiktok dan mengambil pendekatan menjaga privasi data kanak-kanak supaya video yang dibuat tidak disalahguna.

DailyMail

Post a Comment

0 Comments