Menteri Kesihatan UK Sahkan Positif COVID-19 !!


Sesuatu yang membimbangkan buat United Kingdom apabila Menteri Kesihatan, Nadine Dorries mengesahkan dirinya positif COVID-19. Sejurus selepas mendapat tahu keputusan tersebut, beliau telah mengasingkan dirinya di rumah dan kerja-kerja siasatan mula dilakukan.

Pada masa ini, pihak Kesihatan Awam England mula mengesan kontak rapat beliau termasuk di kementerian di mana beliau bertugas. Lebih membimbangkan, beliau dilaporkan pernah menghadiri satu majlis yang dianjurkan Perdana Menteri Boris Johnson pada Khamis lalu.

Beliau juga dilaporkan bertemu dengan hampir beratus orang di Parlimen pada minggu lalu semasa mula mengalami simptom-simptom wabak tersebut. Menerusi akaun Twitter miliknya, beliau turut meluahkan kebimbangan tentang ibunya yang tinggal bersamanya. Menurutnya, ibunya yang berusia 84 tahun itu mula menunjukkan simptom batuk.

Twitter : @NadineDorries
Thanks for so many good wishes. It’s been pretty rubbish but I hope I’m over the worst of it now. More worried about my 84yo mum who is staying with me and began with the cough today. She is being tested tomorrow. Keep safe and keep washing those hands, everyone.

United Kingdom buat masa ini telah merekodkan enam kematian akibat wabak itu dan 382 kes jangkitan berlaku dalam negara itu. Dengan kes terbaru ini, Nadine Dorries merupakan ahli politik pertama di United Kingdom yang disahkan positif wabak COVID-19.

Beberapa negara luar selain China kini giat memerangi penularan wabak tersebut dengan beberapa langkah pencegahan. Iran yang kini mencatatkan lebih 8,000 kes jangkitan sedang berhadapan dengan masalah keracunan alkohol di negara itu. Semuanya bermula daripada khabar angin yang mengatakan minuman alkohol mampu mencegah wabak tersebut.

AmazingNara

Post a Comment

0 Comments