Apa Masalah 3 Ekor Ni? - Buku Rebirth Hina Jata Negara


Apa keperluan buat macam ni yer? Kalau nak kritik, kutuk, maki ahli politik kita tak kisah sangat. Tapi, mesti kena satu asas yang kuat kenapa ahli politik itu wajar dikritik/kutuk/maki.

Namun, kalau menukar jata negara dengan niat yang sama. Ini satu tindakan yang tak berasas.

Kerajaan tidak akan berkompromi terhadap mana-mana pihak yang melakukan "tindakan tidak patriotik" berhubung Jata Negara. - Khalid Nordin


Isu Jata Negara: Tiada kompromi terhadap 'tindakan tidak patriotik', kata KDN

Dalam satu ciapan di Twitter, Kementerian Dalam Negeri (KDN) berkata, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin telah mengarahkan pihak polis menjalankan siasatan segera berhubung isu itu.

"Kerajaan tidak akan berkompromi terhadap mana-mana pihak yang melakukan tindakan yang tidak patriotik dan bertanggungjawab ini.

"PDRM telah diarahkan oleh YB Menteri KDN @dhzhamzah untuk segera menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang didapati bersalah," 

Laman sosial KDN itu turut memuat naik ciapan Twitter berhubung kenyataan Hamzah yang telah mengarahkan pihak berkuasa menjalankan siasatan berhubung perkara itu.

Menurut kenyataan menteri dalam negeri itu, Seksyen 3 (1) (a) Akta Lambang dan Nama 1963 menetapkan adalah menjadi kesalahan bagi mereka meniru lambang Kerajaan Persekutuan itu.

Kenyataan itu dipercayai merujuk kepada gambar kulit buku Rebirth: Reformasi, Resistance, and Hope in New Malaysia yang didakwa menghina Jata Negara.

Post a Comment

0 Comments