MCA - Tidak Boleh Ada 2 Darjat Kerana Khairuddin Menteri!!

MCA menggesa agar Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Khairuddin Aman Razali tidak dilepaskan dari kesalahan melanggar peraturan kuarantin Covid-19 berdasarkan "kesilapan teknikal".

"Kita tidak boleh memenjarakan rakyat biasa kerana melanggar kuarantin sementara menteri dilepaskan kerana 'kesilapan teknikal.

"Tidak boleh ada 'dua darjat' kerana kita semua sama di hadapan undang-undang," kata jurucakap MCA Chan Quin Er (di atas) dalam satu kenyataan malam tadi.

Chan, yang merupakan peguam, mempersoalkan anggapan bahawa seseorang hanya menjadi "individu yang diawasi" (PUS) apabila seorang pegawai yang diberi kuasa memerintahkan seseorang itu secara lisan untuk menjalani kuarantin.

Dia menyorot bahawa sebelum perjalanan Khairuddin ke luar negeri pada Julai, kerajaan telah menyatakan dengan jelas bahawa semua pelancong yang masuk dari luar negara dianggap PUS dan harus menjalani kuarantin 14 hari.

"Anda tidak menjadi PUS hanya setelah diberi salinan Borang 14B; anda secara automatik merupakan PUS sekiranya anda memasuki atau memasuki semula Malaysia dari luar negara. Sekiranya Khairuddin berada di bawah pengecualian dari kuarantin wajib, pihak berkuasa mesti dapat menunjukkan perkara ini.

"Jika tidak, ini menetapkan duluan (precedent) berbahaya di mana seseorang PUS, yang pihak berkuasa lupa untuk berikan Borang 14B, boleh melanggar kuarantin tanpa perlu dihukum," katanya.

Chan juga mempersoalkan mengapa Khairuddin dikenakan kompaun bernilai RM1,000 atas tuduhan pelanggaran di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), dengan pihak berkuasa mendakwa bahawa tidak ada peraturan yang dilanggar.

Khairuddin telah mengunjungi Turki pada 3 Julai dan kembali ke Malaysia pada 7 Julai.

Selepas itu, dia tidak menjalani kuarantin 14 hari, seperti individu lain yang kembali dari luar negara, sebaliknya menghadiri banyak acara umum.

Ini termasuk sesi parlimen dan acara di Istana Negara.

Dia dikenakan denda kompaun sebanyak RM1,000, bertarikh 7 Ogos atas tuduhan pelanggaran tersebut, tetapi Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah telah mengabaikan pertanyaan apakah kompaun itu diundur tarikhnya (backdated).

Bagaimanapun, Noor Hisham mengatakan bahawa kejadian itu harus menjadi peringatan kepada barisan perubatan untuk mematuhi prosedur operasi standard kerajaan sendiri.

Jabatan Peguam Negara mengatakan bahawa setelah siasatan, didapati bahawa Khairuddin telah menjalani pemeriksaan kesihatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur setelah kembali dari luar negara.

Dia diuji negatif Covid-19 dan diizinkan untuk pulang ke rumah, tetapi tidak dikeluarkan Borang 14B dan tidak diperintahkan untuk menjalani kuarantin kendiri di rumah sesuai dengan Seksyen 15 (1) Akta 342.

"Oleh itu, berdasarkan pertimbangan di atas, AGC telah memutuskan untuk tidak meneruskan tuduhan terhadap menteri kerana bukti yang tidak mencukupi dan dengan demikian gagal memenuhi beban bukti yang diperlukan di bawah undang-undang," tambahnya.

Chan mengatakan bahawa mengklasifikasikan kes Khairuddin sebagai "tiada tindakan selanjutnya" (NFA) tidak semestinya menandakan berakhirnya perkara itu.

"Hingga 23 Ogos, sebanyak 27 laporan polis telah dibuat terhadap Khairuddin. Rayuan terhadap keputusan untuk NFA masih dapat diajukan ke Bahagian Pendakwaan AGC, baik melalui peringkat negeri atau langsung ke pejabat pusat AGC di Putrajaya," katanya.

Post a Comment

6 Comments

  1. Ramai yg pulang dari luar negara dan ada yg disaring secara rawak dgn arahan kuarantin di rumah tanpa surat arahan dari pihak berwajib. Di situlah kesilapannya bila surat arahan tidak diberikan.

    Yg keluar dari pesawat berjumlah 200-300 org. Berapa ramai yg disaring dan diberi surat arahan kuarantin?!

    Pihak kerajaan perlu tegas dgn situasi ini. Bukan sekadar arahan lisan sahaja.

    ReplyDelete
  2. puak2 desparodo ini tak habis2 dengan dr khairuddin, kes pembebasan pengganas LTTE dan pembunuh petugas bomba macam tak nampak je, ini penyakit yang lebih serius mata tak buta tapi hati banyak buka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu sembang derr. Desprado pasal khairudin, habis tu YB lu buat apa

      Delete
  3. Macam mana nak percaya dgn pdrm? Klu ahli politik kerajaan atau anak beranak mrk, lambat betul nak bertindak. Akhirnya NFA. Klu dsai, lge atau rakyat marhaen cepat betul ambil tindakan. Lu ingat rakyat buta ka?

    ReplyDelete
  4. begitu lah perangai desparado mulalah nak mengheret rakyat marhaen , bole diibaratkan seperti kata pepetah kuman seberang jalan nampak gajah depan mata tak nampak, bila sebut buta hati marah betul

    ReplyDelete
  5. Khairudin bayar denda dan bagaimana dengan Menteri Besar Selangor?

    ReplyDelete