Buang Pekerja? Sektor Kilang & Sektor Pembinaan...




Itu adalah ramalan yang dibuat. Berikutan pelbagai situasi geopolitik yang tidak stabil, harga barangan yang tidak dapat dijamin akan kekal atau berlaku penurunan. Mustahil dan memang mustahil. 

Rakyat terus mendesak kerajaan untuk memberi mereka mengeluarkan KWSP. Ye, rakyat terdesak untuk mendapatkan CASH. Untuk menghadapi hari raya dan untuk persiapan persekolahan. Untuk persekolahan mungkin ibubapa sudah sedikit lega apabila RM150 untuk setiap pelajar sudah diberikan. 

Namun, sekiranya harga barangan masih tidak dapat dikawal dan tambahan lagi kenaikan harga yang melibatkan sektor pembinaan, kemungkinan besar kontraktor bankrup ataupun tidak mampu membayar gaji. Itu mungkin berlaku. 

Harapnya tidak ada isu geopolitik yang sangat besar pada tahun ini yang boleh memberi kesan teruk pada semua sektor.

Post a Comment

6 Comments

  1. Tahun lepas sebungkus milo besar dlm rm30. Sekarang dah mencecah rm40. Terkesan sungguhlah cuti sekolah bila semua anak ada di rumah. Tambahan lagi kalau hanya suami yang mencari rezeki. Gaji pula tak seberapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu formula terbaru dari sotong.
      Jawatan yang dia pegang sepadan dengan masalah anda.

      Delete
  2. Ni kehilangan kerja rahmah ke ni, bertanya je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejak tin milo dah jadi tong drum....makan gaji buta jerrr

      Delete
  3. Dengar cerita banyak ruang kerja dah diisi oleh pelancong dari negara tertentu di sebelah utara mesia yg tamat visa tapi sekoyong-koyongnya hilang, dan kalau ada ruang kerja baru pun ianya akan bakal diisi oleh mereka sebab syarat kelayakan tambahan bekerja disektor swasta memerlukan fasih berbahasa mandarin dan yg sejenis dengannya.
    Betul arau tidak tak pasti tapi byk cakap2 menyebut sedemikian, malah ada yang mengatakan mereka mesti tahu ideologi tertentu

    ReplyDelete
  4. Oooo Skim Penganguran Rahmah ler nih...

    ReplyDelete