RM200 Seminggu.. Syok Nikmat Terharu Atau Hiba Tertekan?

Mendapat 1juta view kerana tweet ini sahaja. 

Isu standard menarik perhatian gadis wanita mahupun lelaki untuk membantai sesedap seenak selazat mungkin. Nafkah. 

RM200 seminggu pada hari ini sudah ibarat seperti RM20 ringgit dan perkara ini telah memberi tekanan demi tekanan kepada mereka bergelar suami dan pendapatan RM 2000 kebawah. 

Yang berakal panjang ligat, pandai buat business sendiri. Tetapi bagi yang hanya tahu menerima arahan dan membuat kerja untuk mendapat secebis roti hanya mampi menelan situasi kerana duit. 





Post a Comment

3 Comments

  1. Dah lebih 60tahun apa yg konon nya mesia merdeka, ramai rakyat masih ditahap melarat hidup kais pagi makan pagi kais petang belum tentu ada,
    Dasar ekonomi apa kebenda la yg telah dilaksanakan di mesia nih.
    Cuba la sapa² yg ingin renung sejenak, cuba tengok video bebudak indon yg datang kerja kat sini, sepuluh tahun ramai yg boleh siap rumah ala bunglow kat kampung mereka, bukan nya yg kerja bisa² pun, ada yg cuma kerja kilang jer.. tapi kita yg disini yg grads pun kerja nak beli rumah pun kena berhutang berjangka sehingga sampai usia magrib.
    Dulu ditahun 70an, bapak aku beli sebiji teratak kecil di lorong maaruf bangsar, hutang tujuh tahun jer selesai, jangka boleh hutang untuk kediaman macam tu jer, jadi katakan sekarang yg sampai lebih dari 30tahun bermakna dah boleh dapat empat unit kan kalau kadar mampu sama seperti dulu bagi yg kerja bergaji gred graduan.
    Tu zaman kalau teksi mesti mercedes atau peugeot, takda lah nak beli guna brand yg murah, dan pemilik teksi persaorangan boleh simpan duit buat harta seala kadar kata orang tua².
    Di eropah ada jgk negara berkategori miskin mengikut gred mereka tapi kehidupan tetap selesa dan relax jer.
    Yg kita di mesia negara kayaraya nih sebetulnya silap dimana yer?


    ReplyDelete

  2. Tun Dr Mahathir Mohamad jika didapati bersalah akan dipenjara 20 tahun .

    Barua vs Barua DAP@LeeKwanYew makin hottt, makin panassss dan makin mengelegakkk..!!

    Kasi tepokkkkk satu kalii...!!! Angkara sekor Jho Low semua Melayu' berantakan berbunuhan PRU 14 dahulu. Jho Low sampai sekarang lepas be as kaya raya sambil ketawa dengan kaumnya tengok barua barua Melayu' DAP@ LeeKwanYew berbunuhan sesama sendiri..!! Fucckkkk..!!

    Tun Dr Mahathir telah disoal siasat oleh polis berhubung “Proklamasi Melayu”, kata peguam Rafique Rashid Ali.

    Rafique berkata beliau menemani Mahathir ketika bekas ahli parlimen Langkawi itu memberi kenyataan kepada Bukit Aman di Yayasan Albukhary sekitar 12.30 tengah hari ini.

    "Mahathir telah memaklumkan (polis) bahawa dia bersedia untuk didakwa di mahkamah dan dia akan menjawab soalan mereka di mahkamah," katanya dalam video yang disiarkan di InspirasiChannel.

    Rafique menambah bahawa Mahathir disiasat di bawah Seksyen 124B Kanun Keseksaan kerana "melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen".

    Seksyen 124B membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun.

    Rafique menggalakkan sesiapa yang dipanggil polis berhubung Proklamasi Melayu untuk mengikutinya dan mengisytiharkan bahawa mereka akan menjawab sebarang pertuduhan di mahkamah.

    “Adakah bersuara untuk orang Melayu atau bercakap mengenai Pemasyhuran Melayu satu pelanggaran undang-undang?

    Kikiki..dah 94 tahun dah, helum abis bicara dah mampuih... Sekeh ja palo anak Tun dalam Kes AMLA..!!

    Pemimpin acah acah power Melayu' Islamik' dalam diam jadi barua DAP@LeeKwanYew dan sambil gentel telo labuhnya bagi Pulau Batu Putih pada anak Lée Kwan Yew... Puiiii

    Mana mana pemimpin yang rapat kan diri dengan Tun Mahathir Mohamad menjelang PRN June 2023 ini pasti melingkup... Stay away from toxic Tun Mahathir Dan PejWang

    Proklaminasi pantek...!!

    ReplyDelete
  3. PRN Jun 2023 Menang sorak kampung tergadai - UMNO

    Terdapat 22 kerusi Parlimen. Kalaulah UMNO boleh bertanding di 10 Dewan Undangan Negeri (DUN) sahaja, apakah ahli parti itu menerima keadaan tersebut?

    Katakanlah 10 kerusi itu di 10 Parlimen, bagaimana dengan pendukung UMNO di 12 Parlimen lagi?

    Adakah pemimpin UMNO bersedia menjadi pemerhati dan panjat tiang letrik gantung dan tukang tampal poster saja sedangkan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14), mereka mendukung calon dari Barisan Nasional (BN)?

    Ramai meramalkan UMNO akan terpukul teruk dalam pilihan raya negeri (PRN) di enam negeri itu nanti. Mungkin betul atau sebaliknya. Begitupun, kalau disandarkan kepada keputusan PRU15 lalu, berkemungkinan besar keputusan PRN nanti tidak membawa laba kepada UMNO.

    Kalau nasib malang terus melanda UMNO pada PRN, bagaimanakah perjalanan politik UMNO? Apakah UMNO akan berkelana membawa diri atau terus menumpang dagu kepada Pakatan Harapan (PH)?

    "UMNo bukan tuan rumah. UMNo tumpang kasih sayang DAP@ LeeKwanYew saja", kata Mat Asan

    Makna kata UMNo macai DAP tuan beso Lee Kwan Yew .!! UMNO membawa dasar mempertahankan dan memperjuangkan hak keistimewaan orang Melayu serta Islam mengikut Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, manakala DAP membawa dasar kesamarataan kaum dan agama atau ‘Malaysian Malaysia’... Celah mana adanya persamaan UMNo/DAP.!?

    UMNO tidak ada seorang pun ahli Parlimen di Selangor malah di enam negeri lagi, iaitu Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu dan Melaka. Apa maknanya dari sudut pengaruh UMNO di negeri-negeri tersebut?

    PRN June 2023 ini UMNO ibarat menang sorak kampung tergadai. Ibarat Jong pecah yu kenyang

    Kiss and say goodbye UMNo.. Adios Amingos UMNo...!!

    kikikiki...

    ReplyDelete