Menteri Campurtangan Urusan Bonus Kakitangan Bank?




Sepatutnya Bank kena bayar sebulan gaji untuk bantuan raya.

Tetapi Menteri terpaling DAP ini senyap-senyap buat deal dengan bank untuk bayar hanya setengah bulan gaji? 

Kira-kira 15,000 staff affected.

-------------------------

MENTERI DIDAKWA SALAH GUNA KUASA,  PAS BERSAMA NUBE TUNTUT SIASATAN SEGERA

PAS mengikuti rapat isu Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (NUBE) Wilayah Utara yang telah membuat laporan polis terhadap Menteri Sumber Manusia, Steven Sim Chee Keong di mana beliau dikatakan telah menyalahguna kuasa dalam isu pembayaran bantuan perayaan bagi pekerja-pekerja bank.

Menurut Pengerusi NUBE Wilayah Utara, Abdul Jamil Jalaludeen, rundingan berhubung pembayaran bantuan itu hanya dilakukan oleh Steven Sim dan Persatuan Bank-Bank Perdagangan Tanah Melayu (MCBA) tanpa penglibatan NUBE. Ditambah pula, tindakan Steven Sim membenarkan pemberian bantuan khas perayaan pada kadar setengah bulan gaji serta secara one-off adalah bertentangan dengan Memorandum Perjanjian Bersama MCBA yang ditandatangani mereka pada 5 April tahun lalu.

Tindakan Menteri ini didakwa telah menjejaskan kira-kira 15,000 pekerja bank yang terdiri daripada golongan B40 dan M40. PAS memuji tindakan berani NUBE yang terus melaporkan salah laku biarpun melibatkan individu berpangkat Menteri. Justeru, PAS menyokong gesaan NUBE agar siasatan segera dilaksanakan ke atas Menteri ini. Sekiranya terbukti bersalah, tindakan tegas perlu dikenakan ke atas beliau dan pihak yang terlibat.

Jika di dalam isu guru-guru PASTI yang merupakan sukarelawan parti pun kerajaan boleh membuat siasatan dan tekanan atas nama keadilan dan perikemanusiaan kononnya, kita yakin keadilan terhadap pekerja-pekerja bank ini juga tidak akan dipandang ringan oleh pihak kerajaan.

“Adil, Prihatin, Berkebajikan”

YB Ahmad Fadhli Shaari
Ketua Penerangan
PAS Pusat

Post a Comment

1 Comments

  1. Kuala Kubu Baru masa terbaik melingkupkan kerajaan Barua DAP@LeeKwanYew Papangang...!!

    Semasa PH mula mengambil tampuk pemerintahan dibawah Tun barua paling renta dibaruakan oleh DAP@LeeKwanYew, dah bermula adu domba dan mereka dulunya taksub untuk reformasin negara baru disedarkan dimana, apa yang dimomokkan kepada balaci walaun politik hanyalah sandiwara untuk berkuasa.

    Mengubah hala tuju ekonomi, memanpankan kewangan negara, mengatasi jurang bangsa bukan sesuatu yang mudah seperti laungan jalanan.

    RUU355, Royalti Minyak, Akta Hasutan, AUKU dan pelbagai lagi janji politik yang hnaya digunakan sebagai wadah untuk mereka menjatuhkan dan berkuasa.

    Hakikatnya.. hanya najib yang ditangkap, Zety, Taufik Nik Faisal lepas. Malah yang paling tragik Jho Low kaya raya billion lesap bebas walaun beratus ribu nama di sebut dalam mahkamah dalam dan luar negara tapi lansung tidak muncul sepanjang perbicaraan.

    Yang dituduh dan dimasukkan dalam penjara. Mana kononnya dulu 'ramai pemimpin umno akan masuk penjara'. Rasuah, salah guna kuasa dan pelbagai lagi dakyah disebarkan. Malah Pulau Batu Putih diserah pada Anak Lee Kwan Yew...!! Layan link ni dolu lahhh...

    https://vt.tiktok.com/ZSFsjESyA/

    Pada Melayu Kayangan bila nak buru Zety Taufik Ayman Lim Guan Eng kes torwong bawah laut nya saksi dah mengaku tutup kes bayar 17 juta siasatan SPRM dan Azam Baki yang baru terima madu dari Melayu Kayangan ini...!! Terima madu simbollik nak cari madu lebah silap memburu terburu tebuan tanah pulakkk laaa...

    Bintat jugak tokey madu nak jawab dng rakyat nanti nihh. Bintat pun bintat lah labuuu yang penting memburu sambil pha chu cheng dengan tokey mata sepet...

    Bodo bodooo..!!

    Kah kah kah

    ReplyDelete