BAN Citizen ~ Bayaran Parking Di Tempat Sesak.

Permasalahan parking banyak membelengu otak bagi mereka yang duduk di kawasan bandar. Tambahan stress lagi jika waktu pagi bergaduh dengan anak isteri, sampai tempat kerja parking pula buat hal. Memang shit to the fap. Ditambah lagi kebangangan manusia hari ini yang lebih pentingkan diri sendiri daripada memikirkan mereka yang lain. Tempat yang tidak boleh parking, mereka letak kereta, padahal terang-terangan jika mereka parking akan menyebabkan jalan jem. Those of people yang buat perkara begini "you are really bullshit".

Bagaimana pula dengan parking yang berbayar tetapi tiada kualiti dalam penjagaan. Parking berbayar ditepi jalan, tetapi kereta kita tidak diberi jaminan selamat. Adakah ia berbaloi dengan bayaran yang dikenakan oleh setiap Perbandaran? Ditambah lagi parking berbayar yang swasta dengan harga berbeza sehinggakan boleh mencecah rm 20 sehari! Kita membayar pelbagai cukai, tetapi kenapa penyediaan parking perlu dibayar dan ditambah lagi parking tidak mencukupi. Jalan semakin jammed akibat sistem parking yang tidak teratur. Sepatutnya pengeluaran kereta dan jumlah penduduk di sesebuah kawasan dikaji terlebih dahulu sebelum menaik taraf kawasan tersebut kepada bandar pesat. Ini untuk mengelakkan jalan jammed serta parking yang cukup dan percuma dapat diberikan kepada masyarakat hari ini yang kebanyakkan tertekan berikutan pelbagai jenis charge yang dikenakan.


Hopefully parti yang terlibat dalam PRU 13 nanti dapat memasukkan manifesto baru dimana charge untuk parking tidak akan dikenakan dan adalah menjadi satu kesalahan mengenakan bayaran parking. Saman pula ditukarkan kepada "saman menghalang lalulintas" sahaja. Mungkin jalan akan menjadi lebih teratur.

Post a Comment

6 Comments

  1. Bloger baru?? HAKTUIHHH!!!

    ReplyDelete
  2. tapi aku tak setuju pasal tiada bayaran untuk parking tuh, bila parking free, akan jadi masalah lebih besar, mentaliti orang Malaysia la...
    antara masalahnya ialah orang malas nak alih kereta, bleh pi shopping puas2, orang lain plak dah tak bleh parking sebab parking smeua free, jadi boleh la biar je kereta tu puas2.. sebab tu kerajaan buat caj parking

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya sama jer..buat parking percuma dan saman la pd mereka yg menghalang lalu lintas. daripada parking berbayar sampai puluh2 hinggit.

      Delete
    2. stuju dgn hang... tp jgn caj mahal2... biar relevan la :)

      Delete