BAN SAMAN ~ Kotak Duit Bodoh Mengutip Untung £2.7m Setahun

Permasalahan ekonomi yang semakin merudum dan membimbangkan kongress untuk mencetak berapa trillion lagikah duit diperlukan untuk menyelesaikan pelbagai hutang. Tetapi itu semua di hiding daripada pengetahuan umum dengan menggunakan term-term financial yang sukar difahami.

Jika di Malaysia kecoh berikutan kebebalan sistem AES yang menyusahkan rakyat dan mencekik rakyat sehabis mungkin supaya membawa kereta perlahan, jalan jem, sampai office lambat and then kena warning letter potong gaji. Tapi kita bernasib baik, PRU13 mengubah pemikiran sejenak menangguhkan AES.

Di britain, terdapat kawasan yang dipanggil MoneyBox, dimana mereka menggunakan sistem camera trap yang lagi bangang. Berhenti pada garisan kuning, maka anda akan disaman. Maka pengguna terpaksa membebalkan diri sehingga stress jika melalui kotak duit ini. Dan jumlah saman tersebut mencecah £2.7m Setahun. Negara maju juga tidak terkecuali daripada membangangkan rakyat sendiri.

Persoalannya, mengapakah bila kita semakin maju, semakin banyak cukai, saman itu ini dan pelbagai lagi charge akan dikenakan. Yang melucukan setiap tahun announce keuntungan berbillion ringgit tetapi bank dunia sentiasa menyatakan defisit. Itulah sistem kapitalis yang membodohkan semua financial dunia dengan memikirkan cara untuk membayar hutang dengan duit yang disimpan.


Info : DM

Post a Comment

21 Comments

  1. kalau kt mesia buat, tahun ni UNDI PR!

    ReplyDelete
  2. bank dunia,yahudi yg punya, keluarga yahudi.kapitalis diorang yg cipta. tak masuk akal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua sistem kewangan perbankan islam pn yahudi yg bg idea. so, kta diperbodohkn dr awal hingga akhir.

      Delete
  3. inilah akibatnyer kalu negara kita tidak ditadbir secara Islam..Islam keseluruhannya bukannya Islam separuh2..tak pa kita ada hak kita..kita adalah raja didalam negara kita ini..kita yang akan mencorakkan masa depan negara..so pilihannraya nak dekat dah..so buatlah pilihan yg bijak..jgn bagi peluang kepada mereka2 yg da banyak tahun da diberi peluang tetapi masih lagi nak memperbodohkan rakyat2 semua esp rakyat yg dok terperuk kat kampung yg hanya taw bace suratkhabat utusan n nengok berita tv3 suku2

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb tu internt kt kampung dia xkasi yg laju2..risau org kg dpt berita cepat..bila pkai tenet slow, nk loading gmbr lambt..tapi skang org kg dh maju..pakai smartphone..tapi line 3g pula mcm haram!

      Delete
    2. skng duk sibuk isu kalimah allah. mcm xder modal.pastu swing perhimpunan shamsidar. mana tah shamsidar aku xtau..bangang punya wartawan umngok. ingat rakyat ni bodoh ker.

      Delete
  4. rakyat dah semakin sedar dah boleh nampak mereka dah diambang kejatuhan............

    ReplyDelete
  5. harap2 PRU kali ni dapat memberikan keputusan yg positif..dah muak n bosan dgn kerajaan sekarang..tp yg penteng kita sebagai rakyat kena la undi yer

    ReplyDelete
  6. wow..nice input..
    xsangke kes cmni pon ade ek

    ReplyDelete
  7. ouh. gini pun ade.. hihi.. bila malaysia nk gini?

    ReplyDelete
  8. mcm mana yg anda faham pasal syiah?

    ReplyDelete
  9. Hm sebenarnya, lagi ada AES, lagi banyak kemalangan. Ye lah, orang semua terpaksa slowkan kereta bila kat tempat ada aes, tu yg berlanggar tu. Entahlah.

    ReplyDelete
  10. hoho aku pon nak pasang AES kat bilik aku,kat opis,dalam kete yang mana setiap kesalahan akan aku charge 50sen

    Yeay pacik kayoo!!! :D

    ReplyDelete
  11. AES dah cancel dah bro? hahaha. baru tau.. diorang ingat senang2 je ke dorang nak kaut keuntungan dengan duit rakyat? rakyat sekarang dah makin bijak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeyyyy!! na laa org paling hpy..sbb system tu tak perlu ade pongg~!

      Delete
    2. seingt aku dh cancel. haritu rs ad announce dlm tv

      Delete