Pembantu Tadbir JPJ Direman "Rasuah Pengeluaran Lesen Kenderaan Motor Tamat Tempoh"

Seorang kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) cawangan Temerloh direman selama 6 hari bermula hari ini, bagi membantu siasatan rasuah berkaitan pengeluaran lesen kenderaan motor yang sudah tamat tempoh.

Sumber Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata perintah tahanan reman terhadap suspek yang berusia 37 tahun itu dikeluarkan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi Temerloh Ti Pei Si.

Suspek yang sudah 5 tahun berkhidmat dengan JPJ ditahan di pejabatnya pada pukul 12 tengahari semalam, bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009.

[Artikel : 14000 Lesen Terbang!! 12 Pegawai JPJ Ditahan!!]

Dia yang berkhidmat sebagai pembantu tadbir (pengkeranian operasi) difahamkan mengambil suapan bagi membolehkan lesen kenderaan motor yang telah tamat tempoh melebihi setahun dikeluarkan tanpa melalui prosedur yang ditetapkan JPJ.

Kesalahan itu dipercayai dilakukan dengan cara memanjangkan tempoh tarikh tamat, supaya kenderaan terlibat tidak perlu melalui pemeriksaan Puspakom Sdn Bhd (Puspakom).

Kegiatan itu difahamkan berlaku di beberapa negeri lain dan SPRM telah melakukan siasatan berhubung sindiket berkenaan sejak tahun 2016.

Sumber : FMT

Post a Comment

1 Comments

  1. MEMANG DLM JPJ TU BERLAMBAK ADA RASUAH. TANGKAP YANG PEMBANTU TADBIR. MESTI ADA ARAHAN SURUH DIA BUAT. MELAINKN DIA SENDIRI PANDAI2 SALAH GUNA KUASA.

    ReplyDelete