AMBank - Jangkaan "Miskin Bandar" Terima Banyak Manfaat


AMMB Holdings Bhd (Ambank Group) menjangka lebih banyak manfaat akan diterima golongan miskin bandar termasuk memperkenalkan bayaran bulanan menggunakan pengangkutan awam tanpa had dalam Belanjawan 2019 yang akan dibentangkan Jumaat ini.

“Kami juga berharap kerajaan akan melihat isu perumahan untuk golongan kurang berkemampuan yang mampu menjadi pemangkin dalam membantu golongan miskin bandar membeli hartanah sendiri di bawah RM100,000, yang mereka sewa dari pihak ketiga,” kata Ketua Pegawai Operasi Ambank Bhd Datuk Sulaiman Mohd Tahir dalam satu kenyataan semalam.

Sulaiman berkata bank juga berharap belanjawan itu menyediakan lebih banyak pengecualian cukai untuk perbelanjaan pendidikan yang semakin meningkat dalam menghadapi situasi sosio-ekonomi dan meringankan beban orang ramai.

“Kami juga berharap untuk melihat lebih banyak pelaburan dan mengurangkan pemotongan dalam meningkatkan sektor pendidikan, selain fokus kepada kepentingan informasi teknologi dengan menggunakan solusi digital dan memperkenalkan sistem kod dalam kurikulum, sebagai contoh.
“Kami optimis Belanjawan 2019 akan berlandaskan dasar yang baik dan inisiatif rasional dan rangka kerja ini menjadi teras untuk ekonomi Malaysia berkembang dan kukuh dalam bersaing secara dinamik dan global,” tambahnya.

FMT

Post a Comment

1 Comments