Ni Haaaa Najib... LGE Dah Jawab...


China tidak akan diberi tanah percuma di Malaysia sebagai pertukaran kepada pengurangan RM21.5 bilion dalam projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL), kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan bahawa 4,500 ekar tanah akan diberi kepada negara itu.

Beliau berkata tiada maklumat berkenaan dakwaan itu kerana tidak dibincangkan dalam mesyuarat kabinet tetapi yakin ia tidak benar.

"Saya tidak fikir (dakwaan) betul kerana kita melihat kepada kontrak (perjanjian tambahan ECRL). Jika ada (terma) tambahan, ia perlu dibawa ke kabinet.

"Setakat ini kami tidak dimaklumkan seperti apa yang dimaklumkan kepada anda (media) berkenaan tambahan 4,500 ekar tanah diberi percuma.

"Apa yang ingin saya katakan ialah 4,500 ekar tanah tidak akan diberi percuma," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini.

Pada 12 April lalu, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC) memeterai perjanjian tambahan ECRL di Beijing.

Kos pembinaan projek itu diumumkan telah dikurangkan sebanyak 32.8 peratus kepada RM44 bilion.

Bagaimanapun penulis blog Raja Petra Kamaruddin mendakwa potongan yang diberi CCCC itu adalah untuk pertukaran dengan 4,5000 ekar tanah di tujuh taman perindustrian berdekatan stesen ECRL.

Malaysiakini

Post a Comment

0 Comments