Fahmi Fadzil sahkan, TikTok Tambah Moderator Kawal Sesi LIVE



Dewan Rakyat hari ini diberitahu bahawa pengendali aplikasi media sosial TikTok telah mengambil langkah untuk menambah baik penelitian kandungan siaran langsung dalam aplikasi tersebut.

Menteri Komunikasi, Ahmad Fahmi Fadzil berkata berdasarkan kepada pertemuan beliau bersama wakil aplikasi tersebut, pengendali tersebut berkata pihaknya akan menambah jumlah pemantau siaran langsung.

“Dalam perbincangan saya dengan pihak TikTok, mereka telah memaklumkan bahawa mereka mengambil serius kejadian ini (buli siber terhadap Rajeswary Appahu). Mereka (TikTok) sangat terkesan dan dengan segera menambah jumlah moderator yang akan meneliti konten dan juga sesi TikTok Live dalam bahasa vernakular termasuk bahasa Tamil,” katanya dalam jawapan sesi Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri (MQT) di Dewan Rakyat, hari ini.

Fahmi menjawab soalan tambahan Ahmad Fadhli Shaari (PN-Pasir Mas) yang ingin tahu samada kerajaan dalam menggubal undang-undang khusus melibatkan kerjasama rentas kementerian bagi menangani insiden buli siber yang sedang berleluasa hari ini.

Pada 5 Julai lalu, pempengaruh Rajeswary Appahu, 30, ditemui meninggal dunia sehari selepas membuat laporan polis berhubung ugutan jenayah dan fitnah terhadap dirinya.

Mengulas lanjut, Fahmi berkata pihaknya bersetuju mod pemantauan ke atas buli siber perlu diubah kerana ia sering berlaku dalam siaran langsung terutama pada tengah malam dan awal pagi.

“Banyak siaran langsung TikTok ini berlaku di tengah malam. Dalam aduan TikTok Live mendiang Rajeswary ini, difahamkan berlaku sekitar 3 dan 4 pagi, jadi mod pemantauan perlu berubah,” jelas Fahmi lagi. 

Post a Comment

1 Comments

  1. Saya sangat terpukul ketika bisnis saya bangkrut karena situasi keuangan hingga saya menemukan Tn. Pedro dan situs web perusahaan pinjamannya yang berfungsi, lalu saya menghubungi mereka melalui Email: pedroloanss@outlook.com dan Telegram/WhatsApp +393510140339, lalu saya diberi syarat dan ketentuan tentang cara kerja pinjaman mereka. Saya senang karena mereka bersedia mendanai bisnis saya dengan jumlah 86.000,00 Poundsterling dengan pembayaran pinjaman sebesar 2% per tahun untuk mengembangkan bisnis saya. Seluruh prosesnya sangat transparan dan cepat. Terima kasih.
    Saya akan merekomendasikan mereka sebagai pemberi pinjaman profesional.

    ReplyDelete