Ini Sebab Tian Chua Tidak Setuju Cara Rafizi Menguruskan Dirinya


Naib Presiden PKR, Tian Chua menegur langkah Rafizi Ramli yang menampilkan regu dalam kempen merebut jawatan timbalan presiden pada pemilihan parti akan datang.

Saya tidak setuju dengan cara Rafizi menguruskan dirinya. Ahli PKR dibenarkan untuk bertanding jika mereka mahu, dan mereka pasti mempunyai prerogatif untuk memilih siapa yang mereka mahu.
Itu tiada masalah. Tetapi jangan mula mengatakan ‘ini pasukan saya’ dan ‘hanya sokong pasukan saya’ kerana anda adalah reformis sebenar dan selebihnya semuanya korup. Bagaimana anda boleh mengatakan ini? Tian Chua memberitahu FMT.

Rafizi, yang juga naib presiden PKR, mengumumkan pencalonannya minggu lalu. Beliau dijangka akan berdepan penyandang, Datuk Seri Azmin Ali, yang juga menteri hal ehwal ekonomi, pada pemilihan PKR tahun ini.

Azmin, bagaimanapun, belum mengumumkan sama ada beliau akan bertanding untuk jawatan timbalan presiden.

Rafizi mengesahkan beliau menampilkan 8 regu yang terdiri daripada Nurul Izzah Anwar, Datuk Johari Abdul, William Leong, S Kesavan, Fuziah Salleh, Rodziah Ismail, Akmal Nasir dan Raymond Ahuar.

Mereka akan bertanding di 4 jawatan naib presiden dan juga pemimpin Wanita dan Pemuda.

Tian Chua yang juga bekas ahli parlimen Batu, berkata PKR mesti “bertenang” dan berhati-hati untuk menerima “budaya politik yang sangat buruk”.

Ini tidak seperti pertandingan 2 atau 3 penjuru dalam pilihan raya umum sebelum ini di mana setiap parti akan bersaing kerana mempunyai ideologi yang berbeza. PKR adalah mengenai pembaharuan. Apa lagi yang ada untuk kita menarik perhatian ahli kita?
Kita semua ahli keluarga. Jangan masuk dan kata ‘ini pasukan saya’. Setuju sahaja untuk terima pemimpin lain jika ada konsensus untuk itu, tetapi jangan lakukan seperti ini, katanya, merujuk kepada Rafizi.

Pemilihan PKR dijadualkan berlangsung dari September hingga Oktober. Ia berlangsung setiap 3 tahun. Proses pencalonan bermula bulan ini.

Kini 60% memihak kepada Azmin dan 40% kepada Rafizi, yang mengendalikan Invoke Malaysia, menurut sumber dalaman parti.

Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebelum ini menafikan terdapat puak-puak dalam parti itu, mengatakan ia hanyalah sebahagian daripada proses demokrasi. Ini merupakan sentimen umum kebanyakan pemimpin PKR, termasuk Tian Chua.

Tian Chua berkata beliau belum lagi memutuskan sama ada beliau akan bertanding dalam pemilihan parti dan sama ada beliau akan mempertahankan jawatannya sekarang atau bertanding untuk jawatan baharu.

Rafizi yang juga bekas ahli parlimen Pandan, mendapat pengecualian daripada Pendaftar Pertubuhan untuk kekal sebagai pemegang jawatan walaupun dikenakan sabitan jenayah.

Sumber : FMT


Post a Comment

1 Comments

  1. Tian chua ni kartel azmin...memang la tak setuju dengan rafizi...

    ReplyDelete