Perokok Parlimen Sama Taraf Dengan LGBT

Tiada yang lebih melucukan apabila BUNG bersuara. Kalau bab islam, dialah juara paling kuat melalak. Katanya tidak membenarkan merokok adalah satu diskriminasi. Setahu kami, fatwa malaysia telah menggariskan merokok adalah haram. Maka, tidak perlu untuk ahli parlimen islam bersuara seolah menuntut hak asasi haram dalam sudut islam.

FMT | Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin menganggap Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad mendiskriminasi perokok susulan larangan merokok dalam bangunan Parlimen.

Bung bertegas kawasan khas untuk wakil rakyat yang merokok adalah soal hak asasi.

“Kami berpendapat menteri kesihatan telah mendiskriminasi kumpulan yang merokok. Sedangkan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) pun ada hak, inikan pula mereka yang merokok,” katanya dalam kenyataan kepada FMT.

Hari ini seorang ahli Parlimen antara 8 individu dikenakan kompaun kerana merokok dalam bangunan Parlimen sejak larangan dikuatkuasakan semalam.

Larangan dikuatkuasakan menjelang pelaksanaan larangan merokok di semua restoran, termasuk gerai dan warung tepi jalan, di seluruh negara mulai 1 Januari 2019.

Perokok boleh dikenakan kompaun tidak lebih RM500 dan mereka boleh didenda tidak lebih RM10,000 atau penjara tidak lebih 2 bulan atau kedua-duanya sekali jika gagal membayar denda.

Bung berkata Dzulkefly harus berbincang dengan wakil rakyat sebelum mengenakan larangan itu.

“Mana-mana Parlimen di dunia ini ada menyediakan kawasan untuk wakil rakyat yang merokok. Ini soal hak asasi,” katanya.

Beliau juga berkata wakil rakyat tidak sepatutnya dikenakan kompaun, dan menambah Speaker Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof ditemui oleh wakil rakyat BN dan PH berkenaan larangan itu.

“Speaker mempunyai kuasa untuk menghalang mana-mana penguatkuasa yang berlegar di kawasan Dewan Rakyat,” katanya.

Post a Comment

1 Comments

  1. BUNG usul jela dalam dewan rakyat. hahahahaha

    ReplyDelete