BAN MasaDepan ~ Rumah Impian Generasi Paksaan

Bila aku besar, aku nak kereta besar, rumah besar, orang gaji, pak guard dan bini cun. Itulah kata-kata semasa kecik bila cikgu tanya. Tapi itu hanya angan-angan mat jenin bagi mereka yang malas bebal tahap tenuk dan mengharapkan bantuan. Tetapi ada juga mereka yang tidak bernasib baik seperti lumpuh dan excident, maka cita-cita tersebut terpaksa dilupakan dan mengharapkan bantuan. Bantuan kerajaan adalah untuk mereka yang betul-betul susah tetapi ada juga yang sambol bebal sibuk masuk line minta bantuan rumah untuk dijadikan homestay. Duit punya pasal, menipu pun, menipu la.

Tahukah korang dimana golongan pertengahan di amerika semakin menghadapi masalah kewangan serius dan tempat tinggal. Tetapi kita masih menjadikan amerika sebagai model ekonomi untuk membangun. Kategori pertengahan adalah kategori penjawat awam. Kategori pertengahan di amerika pada hari ini mempunyai 2 pilihan hidup selepas miskin samada mereka jatuh miskin ataupun menjadi kaya jika mereka telah mempunyai perniagaan ketika bekerja.

Adakah generasi y pada abad baru ini akan menghadapi tekanan yang lebih hebat dimana harga rumah terlalu mahal dan interest bank yang tinggi. Dan akhirnya taruhan Flat PPRT terpaksa dibina untuk golongan bawahan. Memberi bantuan kepada golongan miskin dan berharap generasi baru mereka dapat menyediakan rumah banglo pprt sebagai ganti flat pprt. Kenapa setiap orang kaya bebas membeli hartanah sebanyak mungkin untuk pelaburan dan kerajaan tidak mengehadkan bilangan rumah yang boleh dimiliki seseorang.

Kalau aku nak hurai bermula daripada hutang, inflasi, GDP negara, pergerakan matawang yang mempengaruhi, confirm korang akan jemu dan bosan membaca. Its too rigid ! Tetapi itulah dunia generasi paksaan pada masa akan datang. Mungkin akan memaksa generasi pada hari ini hidup susah pada masa akan datang oleh generasi paksaan yang sedang membangun sekarang. Jom nikmati pemandangan indah rumah idaman masa hadapan.

Info Gambar : FS,Aznee,apai,villa,yusof.naz,azd

Post a Comment

21 Comments

  1. Ini semua salah umno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tu ko reti2 nk ubah PRU ni? Tapi PR kot sama jer.

      Delete
  2. salam encik karloss
    saja nak tanya, apa maksud BAN tu?

    ReplyDelete
  3. Flat Mampu milik jer.

    ReplyDelete
  4. em tu la..nk wat cmne..ak pon sdih..cmne plak la nasib bakal anak2 nnt / generasi akn dtg (gen Z, gen z2)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang menjadi masalah sekarang adalah geng politik. dia keluarkn isu, rakyat pening, mereka masyuk.

      Delete
    2. apa susah...undi umno.

      Delete
  5. Entah macamanalah anak2 sekarang di masa akan datang....

    ReplyDelete
  6. rumah sekarang melampau harganya.. *pengsan

    ReplyDelete
  7. makin banyak pula pembangunan rumah2 berharga lebih rm500k hinggal rm1 juta sekarang.. sapa yang mampu miliki tu? silap haribulan, orang2 kita makin terpinggir je lah..

    ReplyDelete
  8. hum kesian ank muda zaman skrg kan. harapkan mak ayah kalau ada beli banyak rumah untung lah anak2. kalau nak harapkan kita beli hum tak mampu kot. nak pinjam bank pun tak lulus. itulah dunia skrg yang kaya akan bertambah tambah kaya yang miskin makin miskin. ditindasss....

    dekat kawnsan rumah kita rumah mampu milik harga Rm3-400k?? dah tu 2nd and 3rd bilik dia nak letak katil bujang pun tak muat sebab terlalu kecik.....ee rasaaaa tak berbaloi dgn harga. harga tuh pun mcm tak mampu jer nak beli kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...nk beli rumah 3-400K, gaji sekurangnya 5000..tu xtmsuk nk byr kereta, byr yuran sekolah lagi...kerajaan duk sibuk pasal 1malaysia...data semua diaorg edit untuk nmpk cantik..bila bentang, negara bertambah maju...

      Delete
    2. betul kalau stakat gaji 2k kebwh ni mampu beli uma flat jer laa...sedihhhh. semua bangsa kita pulak tuh :(

      Delete
    3. cuba tengok bangsa mana yg memerintah. so, adakah nasionalisme yg diterapkan adalah betul. dekat mengundi bagitau lagi, kita berjuang demi bangsa melayu. yes governmnt servant bg kat melayu, bisnes bangsa lain..

      sekarang duk sibuk pasal agama plak..perjuangan bangsa dah nk habis..harga rumah melambung...

      Delete
    4. Mcm ne harga uma nak turun yang pegang ekonomi bukan kerajaan dn kebnyakkn bukan bngsa melayu pgg tp bngsa lain.. Hakikat cm kerajaan takde kuasa mana pun suara tak kuat! Yang untung kroni2 mereka jerkk opss

      Delete
    5. Last2 penambahan. Hehe tgk dr apa yang diperjuangkan kerajaan umpama perjuangan untuk org2 kaya aka kroni2 dia jer la. Pandai2 la menilai utk mengundi nati hehe emosional terus saya hehe bye! Kita jupa di coment2 lain plak haha XD

      Delete
    6. betul.semua perjuang kerajaan harini atas nama kroni. tgk saja myeg, siapa yg handle? rilek siapa yg handle. bayar saman melalui mereka, kna charge. charge utk apa kalau saman bayar online. dh terang lagi bersuluh. KRONI!!!

      Ptptn, nk check itu ini kna mintak pin n byr 0.50..ok fine, bayar 50sen tu murah..tapi disebabkan ramai pemimjam ptptn, bila didarab dgn jumlah besar...berapa juta dapat kat mereka.. tu xdkira dgn interest lagi.. Ptptn ada berniaga ker? TAKDER..duit kerajaan..

      Lepas tu xhabis2 perjuang bangsa. itulah umngok!!! Puii!!!

      Delete
  9. generasi akan datang akan jadi penyawa sampai mati...
    puak kapitalis jugak yang makin kaya...
    bilangan rumah kena hadkan untuk individu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mslhnya yg duk atas tu xnk approve pengehadkan rumah..

      Delete