Gangguan Sistem Atau Sabotaj Pegawai Dalaman?



Sistem down, yang bakal menunggu menjadi mangsa. Rakyat. Dalam tempoh 3 tahun, beribu kali sistem down. Tetapi apa tindakan dibuat. Perkara ini tidak boleh diambil sambil lewa. Sepatutnya semua pegawai kerajaan terlibat perlu dikenakan tindakan tatatertib kerana cuai dalam memastikan tiada loop atau lag dalam memastikan sistem imigresen berjalan lancar. Sekiranya "vendor"yang menjalankan sistem tersebut, tindakan tegas perlu diambil terhadap vendor tersebut. 

Kita sudah ada pelbagai technology blockchain hebat yang mampu mengawal big data, sepatutnya isu ini tidak boleh dipandang remeh. Pegawai atasan imigresen perlu bertanggungjawab dan dikenakan tindakan kerana gagal memastikan keselamatan negara tidak dicerobohi dengan mudah.


Post a Comment

3 Comments

  1. 3 tahun berjumlah 1095 hari. Anggaran cuti sekitar 330 hari untuk 3 tahun. Hanya 765 hari bekerja sepanjang 3 tahun itu. Ini bermakna purata 5 ke 6 kali gangguan sistem dalam setiap hari kerja. Apa/Siapa yang perlu diubah? Nak kena bincang/bawa mesyuarat dulu ke masalah ni? Bila nak selesai?

    ReplyDelete
  2. Ini suatu reaksi yang sangat wajar.

    Tapi, boleh tolong jelaskan bagaimana teknologi blockchain boleh mangawal big data, dan hubung-kaitnya dalam kes ini? Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Inilah kesannya bila KORUPSI bermaharajalela di negara kita. Semua pihak di pelbagai peringkat boleh disuap. Menteri yg bertanggung jawab tak boleh diharap. Akhirnya diangkat jadi PM pula...... ha ha ha

    ReplyDelete